Fazer pyytää anteeksi

Fazerin suklaakampanja aiheutti niin suurta julkista keskustelua sosiaalisessa mediassa ja lehdistössä, että yhtiö joutuu nyt pyytämään sitä anteeksi.

Yhtiö lupasi lahjoittaa jokaisesta myydystä 200 gramman Fazerin Sininen -suklaalevystä viisi senttiä koulun rakentamiseen Norsunluurannikolle.

Fazer mainosti kampanjaansa muun muassa etusivun mainoksella Helsingin Sanomissa. Ilta-Sanomien mukaan sosiaalisessa mediassa paheksuttiin sitä, että se maksoi liki yhtä paljon kuin Norsunluurannikon koulun rakentamiskulut.

Ilta-Sanomien mukaan Helsingin Sanomissa julkaistu kolumni herätti epäilyksiä kaakaon viljelyssä käytetystä lapsityövoimasta.

Fazer julkaisikin keskiviikkona tiedotteen, jossa se lupaa parantaa kaakaon hankintaketjun vastuullisuutta.

- Fazerin Sinisen hyväntekeväisyyskampanja on herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa ja lehdistössä. Hyväntekeväisyyskampanja on yksi osa työtä vastuullisuuskysymysten parissa. Tapamme viestiä kampanjasta olisi voinut olla toisenlainen, sen huomaamme saamastamme palautteesta nyt jälkikäteen. Olemme pahoillamme, jos kampanjamme on tuottanut mielipahaa, emme ole halunneet loukata ketään, todetaan Fazerin nettisivuilla.

Fazer kertoo tiedostavansa haasteet kaakaoviljelmillä.

- Haluamme osaltamme parantaa viljelmien ja yhteisöjen oloja – siksi olemme mukana World Cocoa Foundationissa ja teemme yhteistyötä kansainvälisten kaakao- ja suklaateollisuuden toimijoiden kanssa. World Cocoa Foundationin tavoitteena on edistää vastuullista kaakaonviljelyä, nostaa viljelijöiden tulotasoa sekä tukea viljelijöitä ja heidän perheitään.
 

Written by:

Ota yhteyttä

Aiheesta muualla