Ruokakaupat torjuvat ruokahävikkiä ilta-alennusmyynneillä, suunnittelulla ja ruoka-avulla

Kaupat taklaavat hävikkiä muun muassa viimeisen tunnin ilta-alennuksilla.

Kari-Veli Lehtonen

TALOUS Ruokahävikin teemaviikolla kaupat ovat kertoneet toimenpiteistään hävikin ehkäisemiseksi. S-ryhmä ja Minimani tiedottivat ilta-alennuskampanjoistaan, Kesko puolestaan kertoo kehittävänsä tilausjärjestelmiään ja jatkavansa ruoka-aputoimintaansa.

Tällä viikolla kampanjoidaan valtakunnallisesti ruokahävikin vähentämisen puolesta. Hävikkiviikolla muistutetaan, että hävikki rasittaa sekä kaupan että kuluttajan kukkaroa, mutta myös ympäristöä.

S-ryhmä kertoi maanantaina toteuttavansa ilta-aukioloaikojen viimeisen tunnin yhteydessä alennusmyyntien laajennuksen. Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan Prismat, S-marketit, Sale-myymälät ja ABC-marketit myyvät jatkossa alennuslapuilla varustetut elintarviketuotteet 60 prosentin alennuksella viimeisen aukiolotunnin aikana. Alennukset koskevat viimeistä myyntipäivää lähestyviä tuotteita. Näissä tuotteissa alennusprosentti on 30 tai 50.

Epee kertoo, että sen ruokahävikki oli viime vuonna reilu prosentti myynnistä. Hävikki koskee pääasiassa tuoretuotteita. Näistä noin 45 prosenttia on kasviksia, 20 prosenttia leipää ja 15 prosenttia maitotaloustuotteita.

– Ilta-alella kannustamme asiakkaitamme ostamaan alennettuja elintarvikkeita ja pienentämään hävikkiä. Laajentuneet aukioloajat sekä tehostunut tilaustoiminta pienensivät hävikkiämme jo viime vuonna ja nyt ilta-alen myötä toivomme poisheittohävikin edelleen vähenevän, kaupallinen johtaja Jari Palo Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupasta kertoo tiedotteessa.

K-ruokakaupoissa tavoitteeksi on asetettu vähentää hävikkiä vuoteen 2020 mennessä 10 prosenttia.

Ketjuliiketoimintamallia ohjaavan Keskon mukaan tehokkaimmat hävikinhallinnan välineet ovat kaupan ennuste- ja tilausjärjestelmien kehittäminen, mikä auttaa kauppiaita ennustamaan menekkiä entistä tarkemmin. Näin kauppaan saadaan tilattua oikea määrä tuotteita.

Keskon mukaan useat K-ruokakauppiaat lahjoittavat ruokaa hyväntekeväisyyteen. Noin 90 prosenttia K-ruokakaupoista tekee tai on tehnyt yhteistyötä jonkin paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa. Hävikkiruokaa lahjoitetaan paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka jakavat sen ruoka-apuna avun tarvitsijoille.

Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi hävikkiä ehkäistään viimeistä käyttöpäivää lähestyvien tuotteiden hintoja alentamalla.

– Kaupan henkilökuntaa koulutetaan aktiivisesti ruokahävikin hallinnassa. Myös aukioloaikojen vapautuminen on pienentänyt hävikkiä, Keskon vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske toteaa tiedotteessa.

Minimani tiedotti maanantaina, että viimeisellä tunnilla tuore-elintarvikkeiden päiväystuotteista tupla-alennuksen eli käytännössä -60 prosenttia.

Written by:

Ota yhteyttä