Savolaisen sävellys seinäjokelaisille syntyi lakeuden eksotiikasta – saa kantaesityksensä torstaina

Säveltäjä Pasi Lyytikäinen tunnetaan myös aktiivisena blogikirjoittajana ja keskustelijana sosiaalisessa mediassa.

Tuomas Rauhala

MUSIIKKI Säveltäjä Pasi Lyytikäinen saattoi tilausteoksessaan luottaa Seinäjoen kaupunginorkesterin soittajien pitkään yhteiseen kokemukseen.

Lapinlahtelaislähtöinen säveltäjä Pasi Lyytikäinen on tiistaiaamun harjoituksissa kuullut Seinäjoen kaupunginorkesterille säveltämänsä Siinto-teoksen ensimmäisen kerran.

– Tuli todella hyvä fiilis. Orkesteri soitti todella hyvällä otteella, Lyytikäinen kommentoi pian harjoituksen jälkeen.

Tilanne on säveltäjälle mielenkiintoinen, jännittäväkin. Miten toiset soittajat mahtavat tulkita omassa päässä soinutta ja nuottiviivoille kirjoitettua musiikkia.

Lyytikäisen mukaan kaupunginorkesterin soittajien ja säveltäjän ajatukset tuntuvat tukevan toisiaan mainiosti, kun teosta viilataan esityskuntoon torstaiksi.

Siinto on kuusiosainen, noin 35 minuuttia kestävä sävellys, johon savolainen Lyytikäinen on hyödyntänyt kokemuksiaan eteläpohjalaisesta avarasta maisemasta ja sen erityisestä valosta.

– Pohjanmaa on mulle täyttä eksotiikkaa. Lapsuuden kokemus oli jotain huikeaa, kun näki että Suomella voi olla kahdet täysin erilaiset kasvot, hän muistelee ensimmäistä vierailuaan lakeuksilla.

– Täällä erityisesti kiinnostaa valo ja sen käyttäytyminen isossa horisonttimaisemassa. Se on sellaista, jota ei oikein muualla Suomessa tapaa. Täällä pystyy tekemään havaintoja suuren ilmamassan läpi.

Luonnon lisäksi Lyytikäinen haki innoitusta Veikko Vionojan maalauksista, joiden väreissä on hänen mukaansa jotain läheistä ja aitoa. Tärkeimmäksi taustatyökseen teoksen kannalta hän kuitenkin nostaa tapaamiset kaupunginorkesterin soittajien kanssa.

– Tässä työssä oli paljon sellaista, mikä ei ole ihan tyypillistä tavalliselle sävellystilaukselle. Kaupunginorkesteri kutsui vierailemaan ja kävin kuuntelemassa heidän konserttejaan, millä oli ihan ratkaiseva merkitys tälle teokselle. Että ehti jutella soittajien kanssa ja kuunnella heitä vähän eri kokoonpanoissa. Tällaisessa kamariorkesterissa yksilösuoritukset ovat ihan keskeisessä asemassa. Soittajien tapa tehdä musiikkia korostuu paljon enemmän kuin isossa sinfoniaorkesterissa, jolloin esimerkiksi se, miten kukin muotoilee musiikkia, toimii innoittajana tosi helposti.

Lyytikäinen kertoo keskustelleensa kaupunginorkesterista myös kapellimestari ja säveltäjä Atso Almilan kanssa, joka tuntee seinäjokelaiset soittajat hyvin. Lyytikäiselle syntyi kuva osaavasta, toisensa tuntevasta ja tiiviistä orkesterista, jolta taipuu tilauksen mukainen teos, jossa ei käytetä kapellimestaria.

– Atso puhui todella lämpämästi orkesterista. Pitkä yhteinen soittohistoria kuuluu ja se on voima, joka kannattaa hyödyntää.

– Vaativaa ja tilauksen eräänä ehtona oli, että teos voidaan esittää ilman kapellimestaria. Harjoituksissa oli nyt huikeaa nähdä soittajien keskeistä kommunikaatiota. Huomaa, että he ovat tehneet todella paljon yhdessä.

Tilausteos savolaiselta pohjalaisille

Pasi Lyytikäisen Seinäjoen kaupunginorkesterille säveltämän Siinto-teoksen kantaesitys on torstaina torstaina 12. lokakuuta kello 19 Seinäjoki-salissa.

Ennen konserttia klo 18.15 järjestetään teos- ja taiteilijaesittely, jossa säveltäjä itse kertoo teoksen synnystä.

Siinto on osa Sibeliuksen seuraajat -hanketta, jossa suomalaiset säveltäjät ovat luoneet uutta musiikkia orkestereille Suomi100-juhlavuonna esitettäväksi.

Pasi Lyytikäinen (42) on musiikin tohtorin tutkintoaan viimeistelevä säveltäjä ja Pohjois-Savossa vuosittain järjestettävän Pasimusic-festivaalin taiteellinen johtaja. Hän on myös erittäin aktiivinen sosiaalisessa mediassa.

Written by:

Tuomas Rauhala

Ota yhteyttä