Opiskelija viestintäjohtajan työpäivästä: "Huomaa, että ei tämä pelkästään kokouksissa istumista ole"

Juho Vuorenmaa seurasi päivän ajan OmaSP-pankin viestintäjohtaja Minna Sillanpään työpäivää. Sillanpään päivä oli tuttuun tapaan kiireinen. Vuorenmaan yllätti saapuvien puheluiden ja yhteydenottojen määrä.

Matias Helinko

KAUPUNKI Tällä viikolla yli 700 opiskelijaa ympäri Suomea pääsee seuraamaan johtajien työpäivää. Kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen Tuhat nuorta johtajaa -kampanja yhdistää nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Juho Vuorenmaan ja Minna Sillanpään tiistai on ollut kiireinen: kaksikko on liikkunut ympäri kaupunkia tapaamisissa.

– Haipakkaa on ollut. Monessa paikassa on ehditty käymään, ja puhelin on soinut jatkuvasti, OmaSP-pankin viestintäjohtajana työskentelevä Sillanpää toteaa ja valmistautuu samalla päivän viimeisen videoneuvotteluun.

– Mun kohdalla tämä on kuitenkin normaali päivä, tai itse asiassa aika iisi sellainen, Sillanpää jatkaa.

Ihan tavallinen päivä ei kuitenkaan ole ollut, sillä Koulutuskeskus Sedussa asiakaspalvelua ja myyntiä opiskeleva Vuorenmaa on tutustunut päivän aikana johtamiseen seuraamalla Sillanpään arkea.

Päivä on myös sisältänyt myös kaksi median tekemää haastattelua.

– Päivä on ollut todella monipuolinen, yhtäkkiä olemme olleet esimerkiksi median haastateltavana. Siinä mielessä päivä on ollut fantastinen: ei voisi enempää toivoa.

Vuorenmaa on yksi valtakunnalliseen Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan osallistuneista opiskelijoista. Päivän aikana 17–24-vuotiaat opiskelijat lukioista, ammatillisista oppilaitoksista ja korkeakouluista osallistuvat johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea. Tavoitteena on antaa nuorelle esimerkki siitä, millaista johtajuutta ja taitoja työelämässä tarvitaan: mitä johtajuus tarkoittaa käytännössä.

Vuorenmaalle Sillanpään työpäivän tahti on tullut osittain yllätyksenä. Päällimmäisenä päivästä on jäänyt mieleen jatkuvasti soiva puhelin.

– Yllätyin, kuinka paljon soittoja ja yhteydenottoja päivittäin tulee. Huomaa, että ei tämä homma pelkästään kokouksissa istumista ole.

Myynnin ja yritysten visuaalisuuteen opinnoissaan keskittynyt Vuorenmaa pitää toistaiseksi päivän parhaana antina käytännön kokemusta, ihmisten kohtaamista.

– Täällä näkee sen todellisuuden, mitä koulun penkillä ei näe, Vuorenmaa kertaa päivän antia.

Tulevan myyntimiehen tavoitteena on jonakin päivänä toimia itsekin johtajan asemassa.

– On ollut mukava nähdä, millaista johtajana työskenteleminen olisi. Joku päivä tavoitteenani on olla johtajan asemassa. Ja ittestähän se on kiinni, jos vain jaksaa tehdä töitä.

Keskuskauppakamarin järjestämän päivän yhtenä tarkoituksena on myös se, että johtajat saavat vastavuoroisesti tilaisuuden pohtia omaa asemaansa ja kehittymistään johtajana.

Sillanpää on mukana kampanjassa nyt toista kertaa. Viestintäjohtajalle kampanjan parasta antia on uusi perspektiivi omaan arkeen. Opiskelijoilta oppii aina jotain uutta

– Juholla esimerkiksi oli mielestäni hieno ajatus johtamisesta: Johtajan tehtävä on muiden palvelemista ja halua olla suunnannäyttäjä.

Päivään osallitumisessa Sillanpäätä motivoi myös halu jakaa eteenpäin saamaansa oppia johtajuudesta.

– Tämä on hyvä tapa avata johtajan arkea ja kasvattaa nuoria johtajuuteen. Kun itsellä on ollut hyviä esikuvia ja saanut työskennellä hyvien ja kannustavien johtajien kanssa, vastavuoroisesti haluan viedä samaa oppia eteenpäin.

Jutun otsikkoa muokattu uudella sitaatilla 15.11.2017 klo 9.20. 

Written by:

Matias Helinko

Ota yhteyttä