Takaperoista, Juha Sipilä

On ikävä myöntää, että pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmaan on kuulunut monta innostuneesti päätettyä, mutta keskentekoista hanketta. Onneksi on uskallettu niitä myös peruuttaa.

Jaksan vielä uskoa soten toteutumiseen, mutta uskoani kyllä kovasti koetellaan. Suomen historian mittavin palvelu- ja hallintouudistus aiotaan toteuttaa hätäiseltä tuntuvan viimeistelyn perusteella.

Poliittinen erimielisyys toteutustavoista tulee repimään eduskunnan päätöksentekoa. Lisäksi kunta- ja toimenpidetasolla toteutukseen jää liian vähän aikaa.

Yhtä hätäinen oli liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittämä ja alkuviikosta pois vetämä hanke liikenneverkkojen yhtiöittämisestä.

Helpompaa on tukea verokannustimilla siirtymistä sähköautoihin kuin monimutkaisilla hallintohimmeleillä."

Olen yrittänyt ymmärtää myönteisesti kummankin hankkeen lähtökohdat. Sotessa luvataan ratkoa terveyspalveluiden ruuhkat ja säästää miljardeja euroja. Oikein toteutettuna se lisäisi hyvinvoinnin tasa-arvoa.

Liikenneverkkoselvityksellä luvattiin ratkoa teiden kunnossapidon miljardien eurojen rahoitusvaje liikenteen verotusta nostamatta ja autokauppaa sekoittamatta. Lupaus vuoden päästä toteutettavasta uudistuksesta osoittautui epäuskottavaksi.

Auton käyttöön ja ympäristön likaamiseen vaikuttava rahoitusmalli on jo nyt käytettävissä. Siihen ei tarvita uutta byrokratiaa, ei mustia laatikkoja, ei ihmisten liikkumisen seurantaa eikä uusia tienkäyttöoikeuksia myyviä yhtiöitä.

Nytkin autokannan uudistumiseen ja sähköistykseen voidaan vaikuttaa käyttömaksuilla ja ajomääriin polttoaineveroilla. Helpompaa on tukea verokannustimilla siirtymistä sähköautoihin kuin monimutkaisilla hallintohimmeleillä.

Yhtä takaperoisen suuruudenhulluja ovat kaupunkisuunnittelijat, jotka kaavailevat kävelykatuja alueille, joille ei riitä kävelijöitä.

Roomassa, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa on onnistuneet kävelykadut, mutta yhteistä niille on kapeus ja runsas määrä pieniä kaiken kansan palvelupisteitä. Tampereen ja Turun jokivarret ovat oivallisia kävelypuistoja, mutta eivät nekään oikeita kävelykatuja ole.

Ihmetellä sopii myös havainnekuvia, joilla kaupataan kaupunkibulevardeja. Miten nykyisten moottoriteiden tilalle mahtuisivat uudisrakentamisen lisäksi kadut, puistot, urheilu- ja leikkialueet ja pienmyymälät. Vedättämiselläkin pitäisi olla rajansa.

Kommentit (13)

Kommentit

Sipilän hankkeet on erittäin huonosti suunniteltu ja lakiasiat on ohitettu täysin niin kuin laskennatkin että säästykö mitään tai tuleeko kalliimmaksi.Ihmettellen miten on voinut Sipilä ja Berner pärjätä liike elämässä kuin eivät osaa laskea eikä muuta keksiä kuin liberalistien tutkimatta olevia ehdotuksia niin sanottuja kalliita kokeiluja.Toisaalta kumpikaan ei ole kunnon yrittäjiä tällä hetkellä ja siihen on varmasti syynsä It ala on ollut täysin säkäala ja ei toimi tällä hetkellä ja oliko se toinen joku rättikauppias

Tatu

It-ala meni persiilleen kun ei ymmärretty, että samaan töpseliin ei voi liittää liikaa laitteita. Ei myöskään ymmärretty, että tasavirtalaitteissa on kaksi, ei kolme, syöttöjohtoa. Varsin yksinkertaiset syyt siis aiheuttivat epäonnistumisen. Että on sitä osattu ennenkin.

Simppa47

Mitä ovat ne paljon kehutut suomalaiset innovaatiot ja mitä merkitystä niillä on, kun homma kaatuu yksinkertaisiin perusasioihin?
Sitä paitsi havaitsin nämä innovaatiot amerikkalaisiksi, josta johtuen englannin kielen taito nostettiin etusijalle, oli helpompi varastaa amerikkalaisten innovaatiot. Typerä omakehu on jo ärsyttävää, ei suomalaisista ole innovoijiksi.

Simppa47

Olematta kepulainen, kyseessä on politiikkaan kuulumattomia, aivoilla ajattelevia ihmisiä jotka ovat menestyneet yritysmaailmassa.
Ei sellaiset ei kuulu suomalaiseen politiikkaan, jonka päätarkoitus on pitää kansalaiset löysässä hirressä, siis ne jotka enään viitsivät tehdä töitä ja niitähän on enään reilu vähemmistö. Työllistyneitä aikaisemmin maahanmuuttaneita( ei maahantunkeutujia) jututtaessa tulee aina esille "miksi Suomalaiset on näin laiskoja, täällähän on mahdollisuudet vaikka mihin"
Yksi harha on paha. Yksityisautoilu ja uusi autokanta pelastaa suomen talouden.
Autovero ja polttoainevero tuo miljaardeja kyllä.
Mutta taitaa olla satoja miljardeja kun lähtee maasta auton pääomakuluina Koreaa Japaniin Kiinaan Keskieurooppaan jne...
Kyllä se 96%:sesti paikallaan käyttämättä seisova riisikuppi tai rinkelitraktori on kallis Suomen taloudelle.

tolkkua2016

Turha ketkuilla Sipilästä. Hallitus yrittää parhaansa, mitä ei voida sanoa edellisestä hallituksesta, joka vietti viimeisen vuoden lötköilemällä ,kun oli ensin ottanut rutkasti velkaa ja kirjoittanut nimensä EVM paperiin ,jolla saimme pallon jalkaamme lopuksi ikäämme.
Muisti taitaa sinulla pätkiä pahasti nyt. Tuota samaa tautia näkyy olevan monissa muissakin ihmisissä.

Iippo A Piippo

Pätkii mitä pätkii mutta kyllä Suomen peli oli pelattu, kun Katainen löysi jakovaraa. Alettiin jakaa Nokian tulevia tuottoja etukäteen, VM:n isot virkamiehet ja Aaltoyliopiston talousviisaat etunenässä. Sen jälkeisille hallituksille jäi pellen osa ainakin talousasioissa. Ja rooli jatkuu seuraavallakin hallituksella, ei meillä muuhun kyetä.

Simppa47

Aho /Viinasen hallitus nosti jaloilleen Suomen v1990-luvun lamasta, nyt on Sipilän hallituksen tavoite sama ja tulosta pikku hiljaa on nähtävissä .SAK:n johdolla opositio haraa vastaan kaikin keinoin , laillisin ja etenkin laittomiin keinoin sekä irvailevat kun muuta vaikutusvaltaa ei juuri ole?

Isoisä

Aho ja Viinanen veivät Suomen talouden täysin pohjille väärillä puheilla että ei devalvoida puheineen joka loppupeleissä vei 40000 yritystä konkurssiin kuin oli valutta lainat.Ahon ja Viinasen tekemiset veivät Suomen kansan sellaisiin pohjiin että näitä virheitä yritetään vieläkin korjata ainut joka pelasti Suomen heidän täysi tuholta oli Nokia joka veti Suomen kaikkien aikojen nousuun.Näitä suomen huonoimmat politiikot muistetaan nyt hyviksinä varmasti siitä syystä että ei olla eletty sitä aikaa mutta voin vakuttaa että heistä ei ollut mihinkään hyödyksi Suomelle ja sama kalvaa nykyistä hallitusta mutta tosin eihän nyt ole ollut mikään oikea lama niin tehtävä on ollut erittäin helppo ja valtion budjetin saa helposti kuntoon säästämällä 5-10 miljardia ja siihen meillä on varaa, laiskat joutuu töihin kun tuet loppuu.

Tatu

Johannes Koroma

Kirjoittaja on työtä tekevä eläkeläinen. johannes.koroma@welho.com