Ajatuksia Etelä-Pohjanmaan markkinoinnista

Monet perheet haaveilevat elämästä maalla. Perinteisestä ja seesteisestä elämästä luonnon rauhassa. Monet ovat sen myös toteuttaneet ja lehdissä on kuvia kunnostetuista rautatieasemista ja kyläkouluista, joita kaikki ihastelevat. Suurimmalla osalla se jää haaveilun asteelle - kun realismi iskee. Missä on lasten koulut, missä harrastusmahdollisuudet,  sosiaaliset yhteisöt ja työpaikat?

Etelä-Pohjanmaalla on pieniä, mutta eloisia kyliä ja kuntia, joissa voi elää “maalla”,  ja jotka kykenevät vastaamaan kaikkiin yllämainittuihin kysymyksiin. Palvelut on lähellä tai ainakin vähän matkan päässä. Seinäjoella on rautatieasema, Vaasassa lentokenttä. On Powerparkkia, urheiluopistoa, pandoja, idyllisiä maalaismaisemia, harrastusmahdollisuuksia, tapahtumia ja niin edelleen. Fakta on, että täällä voi asua maalaismaisissa olosuhteissa ja yhdistää siihen uusimman teknologian ja elämisen laadun kannalta tärkeät palvelut ja riennot.

Alueen yritykset ja elämänmeno pitää saada näkyviin valtakunnallisessa mediassa jotta niistä vallitsevaa mielikuvaa saadaan monipuolisemmaksi. Keskustelu, viestintä ja tiedottaminen purevat paremmin kuin ostettu mainos. Alueen elämäntavan vahvuudet on saatava ihmisten sydämiin, jotta he tuottavat aktiivisesti kiinnostavaa sisältöä alueestamme sosiaaliseen mediaan ja jakavat sitä ystäväpiirissään. Itse kirjoitetut blogit, videot ja muut julkaisut valtakunnallisissa keskustelukanavissa ja henkilökohtainen osallistuminen niissä käytyihin keskusteluihin lisää vähitellen maakuntamme tunnettavuutta ja sen elämäntapaa - positiivisessa mielessä.

Maakuntamme kehittämisessä - sekä matkailijoiden, osaajien ja yritysten houkuttelemisessa, keskeistä on oman konseptimme paketointi helposti ymmärrettävään ja houkuttelevaan pakettiin, muistaen, että varsinkin eteläisen Suomen päättäjien ja osaajien tietämys alueestamme on varsin heikkoa. Vahvuudet ja mahdollisuudet pitää olla selkeästi ilmaistuja.

Yksi osa houkuttelevuutta on fyysinen ympäristö, koska se luo ensimmäisen, ja usein lopullisen, mielikuvan alueestamme. Suurten kasvukeskusten fyysinen ympäristö ja sen mahdollisuudet on yksi niistä tekijöistä, jotka selittävät ihmisten halua muuttaa näihin korkean elinkustannusten keskittymiin. Pienempiä taajamia todennäköisesti vaatimattomammat asumisolot kompensoituvat kasvukeskusten “kollektiivisella omaisuudella” kuten mahdollisuudella käyttää puistoja, museoita, ravintoloita, kahviloita jne. Kasvukeskuksissa on ollut mahdollista investoida “kollektiiviseen kauneuteen”, jotka ovat kaikkien asukkaiden yhteistä omaisuutta ja joka siten laajentaa omaakin elämänpiiriä. Pohjanmaan osalta tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi isompien taajamien välisten kulkureittien maisemointia ja tämän reitistön brändääminen esimerkiksi nimellä Via Bothnia, sloganina “Pohjanmaan kautta!”

Lopuksi voidaan todeta, että markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa mielikuvat ja tarinat ovat kaikki kaikessa, vaikka toki “tuotteen” tulee vastata lupauksia. Kyrö Distillery on tästä hyvä paikallinen esimerkki. Se tukeutuu paikallisuuteen ja paikalliseen tarinaan, ja osoittaa, että Pohjanmaalta voi ponnistaa - maailmalle saakka.

Kommentit (1)

Kommentit

Ajatuksia eteenpäin

Kauppatieteen tohtori Vesa Tiensuu seuloo maailmasta jyviä tulevaan kasvuun.