Paikalliset

Elokuvateatteri elvytettiin yhteisörahoituksella

Elokuvateatterin henkiinherätys on ollut Jalasjärvellä vahvasti yhteisöllinen projekti. Lauri Hyttinen ja Mikko Jokipii tarjoavat yhteisörahoituskampanjassa VIP-paketin ostaneille niin paljon popcornia kuin mahaan mahtuu.

Kulttuurialan tekijät hakevat rahoitusta yhä enemmän suoraan kuluttajilta. Muutama vuosi sitten Yhdysvalloista levinneen yhteisörahoitusmallin avulla on Suomessakin toteutettu muun muassa levyjä, kirjoja, lehtiä ja erilaisia kulttuuritempauksia mutta myös yritysten pääomarahoitusta.

Yhteisörahoitusta hyödynsi kokonaisrahoituksensa osana myös Jalasjärvellä vanhan elokuvateatterin henkiin herättänyt kannatusyhdistys.

– Suomen elokuvasäätiöltä saatu tuki oli 70 prosenttia kokonaispotista ja kattoi tekniikan päivittämisen digiaikaan. Meidän osuudeksemme jäi hankkia 20 000 euroa, josta kahta tuhatta lähdimme kokeilemaan yhteisörahoituksen kautta, Mikko Jokipii Kino Jalasjärven aktiiveista kertoo.

Kampanja avattiin marraskuun puolessa välissä ja se pääsi tavoitteeseensa joulukuun loppupuolella. Yhteensä 50 rahoittajan potti nousi 2063 euroon.

– Isot kiitokset kaikille! Se raha käytetään tilojen remontoimiseen, Jokipii kertoo.

Raha liikkuu rahoittajan ja hankkeen välillä erilaisten netissä toimivien yhteisörahoituspalveluiden avulla. Ensimmäinen suomalainen alusta, Mesenaatti.me, avattiin viime heinäkuussa. Jalasjärveläiset käyttivät kuitenkin amerikkalaista Indiegogo-palvelua, koska se oli ennestään tuttu ja ilmoituksen jättäminen nopeaa.

Yhteisörahoituksessa ei ole kyse luvanvaraisesta rahankeräyksestä vaan projektin on tarjottava rahoittajien euroille vastiketta. Sen on oltava suhteessa annettuun rahaan.

Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi levyn julkaisemiseen tähtäävässä projektissa rahoittaja saa panoksellaan usein oman kopionsa levystä.

Mikko Jokipii kertoo, että Jalasjärven Kinolla ei ollut tarjota paljoa vastikkeeksi. Rahoittajille suunnattu humoristinen teksti kertoi avoimesti, että kyse on lähinnä kannatusmaksusta. Mutta ihan konkreettistakin vastikettakin keksittiin.

– Kympillä sai ikuisen kiitollisuuden ja nimen kunniatauluun. Sitten oli viidenkympin ja sadan euron VIP-paketit, joilla saa syödä niin paljon popcornia kuin haluaa. Satasen pakettiin kuului myös t-paita, Jokipii sanoo.

Yhteisörahoituspalveluiden hankkeita selatessa käy nopeasti ilmi, etteivät läheskään kaikki saavuta tavoittelemaansa rahoitusta. Jokipiin mukaan yhteisörahoituksessakin menestyvät hankkeet, jotka koetaan tärkeiksi, hyvin esitellyiksi ja toteuttamisenarvoisiksi.

– Meillä paljon teki Hyttisen Laurin hyvät verkostot. Aina tuli muutama lisää, kun hän jakoi linkkiä eteenpäin, Jokipii nauraa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat