Paikalliset

Xport kannustaa Slushin kautta maailmalle

BUSINESS Helsingissä järjestettävä teknologia- ja startup-tapahtuma on kasvanut merkittäväksi sijoittajatapaamiseksi Euraasian alueella. Seinäjokelainen vienninedistämisfirma rohkaisee hakemaan sieltä vauhtia kansainvälistymiseen.

Marko Luoma, Mark Wiltshear ja Natalia Moose rohkaisevat eteläpohjalaisia kansainväliseen kauppaan.

Tuomas Rauhala

– Kansainvälinen kauppa on oikeastaan hyvin samanlaista kuin kotimarkkinoillakin. Siinä on vain tiettyjä asioita, jotka täytyy ottaa huomioon ja valmistautua huolellisesti, seinäjokelaisen Xportin toimitusjohtaja Marko Luoma sanoo rauhallisesti.

Kansainvälistymis- ja vienninkehittämispalveluita tarjoavan nuoren yrityksen neuvotteluhuoneessa soljuu englanti brittiläisellä, amerikkalaisella ja suomalaisella aksentilla. Luoma ja projektipäällikkönä toimiva Mark Wiltshear ovat saaneet yritykseen vahvistuksen SJK:n yhdysvaltalaispelaaja Justin Moosen vaimosta Nataliasta sekä pitkään yrittäjänä Suomessa ja Yhdysvalloissa toimineesta Aaron Bohjasesta , joka opiskelee parhaillaan tradenomiksi Seinäjoen ammattikorkeakoulussa.

Luoma ja Wiltshear lähtivät vuodenvaihteessa yrittäjiksi hyödyntämään vuosien kokemusta kansainvälisestä kaupasta. Heidän mukaansa ylikansalliset markkinat ovat jo realismia ja mahdollisuus pienillekin yrityksille.

– Kansainvälinen kauppa tarjoaa mahdollisuuksia kasvuun ja laventaa yrityksen riskiä kapeisiin markkinoihin nähden, Wiltshear sanoo.

Etelä-Pohjanmaa on vientitilastoissa ollut pitkään häntäpäässä, mutta täkäläiset yritykset eivät Luoman mukaan suinkaan ole vientikelvottomia.

– Pääpiirteittäin yrityksillä on toiminnalliset valmiudet lähteä ulkomaille. Kyse on ehkä enemmän asenteesta ja rohkeudesta, Luoma pohtii.

– Yritykset toivovat kansainvälisestä kaupasta usein nopeita voittoja. Onnistuminen vaatii kuitenkin pitkäjänteistä työtä, huolellista valmistautumista ja verkoston rakentamista, Wiltshear lisää.

Onnistuminen vaatii kuitenkin pitkäjänteistä työtä, huolellista valmistautumista ja verkoston rakentamista.”

Messut ovat heidän mukaansa hyvä keino ottaa ensimmäisiä askeleita kohti kansainvälistymistä. Yrityksen ja sen tuotteiden esittelyn virittäminen huippuunsa on sijoitus, joka auttaa erottautumaan nopeatempoisilla messuilla mutta myös sen jälkeen.

Marraskuinen startup- ja teknologia-alan Slush-tapahtuma Helsingissä tuo Natalia Moosen mukaan tietynlaisen etulyöntiaseman kaikille suomalaisille yrityksille. Neljättä kertaa järjestettävä Slush on kasvanut yhdeksi Euraasian alueen merkittävimmistä sijoittajien ja yritysten kohtaamispaikoista, jonne odotetaan tänä vuonna 10 000 osallistujaa.

Xport on räätälöinyt PNP Crossing Borders -yhtiön kanssa Slushia silmällä pitäen valmennuksen, jolla yritykset voivat hioa muun muassa esiintymistään ja englanninkielisiä markkinointimateriaaliaan.

– Voimme esimerkiksi myös luoda kontakteja ja sopia tapaamisia yrityksen puolesta ennen messuja, auttaa tapaamisissa messujen aikana ja kontaktien hyödyntämisessä meesujen jälkeen, jos he niin haluavat. Toivottavasti saamme hyviä kokemuksia, Moose kertoo.

Yhdeksän
vinkkiä kansainvälisille messuille

1. Selvitä mitä rahoitusta yrityksesi voi saada

2. Määrittele tarkasi, miksi haluat mennä messuille

3. Aseta selkeät ja yksityiskohtaiset tavoitteet

4. Selvitä ennen messuja markkinointi- ja verkostoitumiskanavat. Älä oleta, että ihmiset löytävät sinut ja kaikki verkostoituminen tapahtuu messujen aikana.

5. Panosta koulutukseen ja valmennukseen. On tärkeää olla ajan tasalla toisen osapuolen kulttuurista ja käytännöistä.

6. Suunnittele markkinointimateriaalit huolellisesti

7. Varaa riittävästi aikaa messujen jälkihoitoon. Messujen jälkihoito on yhtä tärkeä ellei jopa tärkeämpi kuin itse messut. Tee muistiinpanoja koko messujen ajan siitä keneen haluat olla yhteydessä? Milloin? Miten? Miksi?

8. Suunnittele, miten lasket sijoitetun pääoman tuoton (ROI=return on investment). Kehitä selkeät mittarit, jotka määrittelevät, ovatko messut onnistuneet

9. Vieraile – hanki osasto – pyri esiintyjäksi. Jos löydät messut mitkä voisivat sinulle hyvin, voit edetä askel kerrallaan. Esimerkiksi ensimmäisenä vuonna voit osallistua messuille vieraana ja tutustua messujen ilmapiiriin.

Natalia Moose,
projektikoordinaattori, Xport

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat