Hyvinvointi

Lupasitko aloittaa kuntoilun, mutta salille meno ahdistaa? Elina, 26, neuvoo kuinka pääset alkuun ja saat motivaation pysymään yllä

 

Elina Leskinen kehottaa olemasta vertaamasta itseään muihin kun aloittaa liikunnan. Omat epävarmuudet kannattaa yrittää kääntää voitoksi.

Toni Tervo

Liian iso nenä.

Elina Leskinen, kuten todennäköisesti suurin osa ihmisistä, tietää mistä ei pidä kehossaan. Vuosien varrella hän onnistui kuitenkin kääntämään kuvitellun ”puutteensa” positiiviseksi voimavaraksi.

– Olen aina inhonnut omaa nenääni ja koulussa minua kiusattiin siitä ja sitä haukuttiin isoksi. Lopulta aloin kuitenkin ajatella, että ainakin minulla on hyvä hajuaisti ja hyvä hapenottokyky. Siinä alkaa lopulta nähdä asian toisessa valossa, Leskinen hymyilee.

–  Kun miettii omia epäkohtiaan, ne kannattaa yrittää kääntää positiiviseksi. Jos on vaikka leveä lantio, voi ajatella okei, no leveä lantio on naisellinen.

Näin vuoden alussa oman kropan kanssa kipuilu lienee yhteistä monelle suomalaiselle. Notkuvat joulupöydät on tyhjennetty ja henkisen ahdistuksen vallassa luvatut uudenvuodenlupaukset uudesta minästä pitäisi laittaa täytäntöön.

Bloggaaja, bioanalyytikko ja fitnesmallikilpailustakin tuttu Leskinen kehottaa kuitenkin miettimään uudenvuodenlupaustaan vähän tarkemmin.

– Aikaisemmin tein liian radikaaleja uudenvuodenlupauksia. Liikojen lupaaminen ja totaalikieltäytyminen ei kannata, sillä se johtaa usein vaan motivaation lipsahtamiseen ja sitä kautta lopettamiseen. Ei ole järkeä ottaa esimerkiksi vuoden karkkilakkoa, sillä silloin siitä tekee itselleen vain kielletyn hedelmän. Kultainen keskitie on paras.

– Nykyään teen lupauksen, että en lupaa mitään. Kuuntelen itseäni ja teen asioita, joita rakastan.

Leskinen tietää mistä puhuu kun kyse on oman kehon karsastamisesta, sillä hän kärsi vuosia syömishäiriöstä. Muun muassa bulimiaa sairastanut nainen kertoo oksentaneensa jopa viisi kertaa päivässä.

– Minulla oli aika radikaali suhtautuminen ruokaan ja liikuntaan. Siinä tilassa alat helposti syyllistämään ja ruoskimaan itseäsi jos et pysy epärealistisissa tavoitteissasi. Se luo negatiivisen oravanpyörän, Leskinen toteaa.

– Epäonnistumista kannattaa kuitenkin mielestäni ajatella yhtenä osana onnistumista. Silloin saat oppia siitä, mikä meni pieleen ja voit kääntää sen eduksi. Epäonnistuminen on vain yksi polku onnistumiseen.

Tähän vuodenaikaan kuntosalit täyttyvät uusista treenaajista, mutta monet jäävät silti mieluummin kotiin. Kuntosali saattaa näyttäytyä paikkana, jossa vain jo valmiiksi hyvässä kunnossa olevat pullistelevat lihaksiaan ja tuijottavat ”taviksia” nenänvartta pitkin.

 – Kammosin aikoinaan itsekin salia. Silloin ajattelin, että kaikki tuijottavat. Sellainen ajattelu on kuitenkin vain omassa päässä. Keskity vain omaan tekemiseesi, äläkä vilkuile muita. Jokainen meistä on erilainen ja oman vartalon vertaaminen naapurin Maijaan on turhaa, Leskinen kannustaa.

– Jos ei halua treenata salilla, lenkkeily ja kävely on myös hyvää liikuntaa. Kesäkaudella suosittelen myös ulkoilmasaleja. Myös hiekkaranta antaa uudenlaisen vastuksen, jos siellä tekee vaikkapa spurtteja. Samalla saa kosketuksen luontoon.

Elinan vinkit salikammoiselle

Älä vertaa omaa tekemistäsi muihin salillakävijoihin. Kaikki me aloitamme jostakin ja ainoa mihin voit verrata itseäsi on sinä itse.

Älä ahnehdi kaikkea kerralla. Motivaatio lopahtaa mikäli odotat kaiken tapahtuvan silmänräpäyksessä. Aloita kevyesti ja oman kunnon mukaan.

Pyydä kaveri mukaan salille, yhdessä tekeminen on hauskaa ja voitte tsempata toinen toisianne.

Suunnitelmallisuus helpottaa. Turvaudu lisensoidun PT:n apuun, jolloin saat varmasti sinulle toimivan yksilöllisen saliohjelman sekä ruokavalion.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Hyvinvointi

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat