Paikalliset

Tasoristeyksien turvallisuuden parantamistyöt ovat käynnistyneet – katso, mitkä alueen tasoristeykset ovat listalla

TASORISTEYKSET Tasoristeyksien turvallisuuden parantamisohjelman työt ovat käynnistyneet. Tänä vuonna parannetaan 21 tasoristeystä, tiedottaa Liikennevirasto.

Arkistokuva.

Arkistokuva.

Liikenne- ja viestintäministeriö teki marraskuussa 2017 päätöksen tasoristeysturvallisuuden parantamisohjelmasta, minkä jälkeen Liikennevirasto laati listan parannuskohteista. Parannuskohteita löytyy muun muassa Seinäjoki-Kaskinen-tataosuudelta, Haapamäki-Seinäjoki-rataosuudelta ja Seinäjoki-Vaasa-rataosuudelta.

– Tämän vuoden aikana parannamme 21 tasoristeystä. Lisäksi on ohjelmoitu saman verran toimenpiteitä ensi vuodelle, mikäli rahoitus toteutuu, kertoo johtaja Magnus Nygård Liikennevirastosta.

Liikennevirasto kohdistaa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen tänä vuonna kahdeksan miljoonaa. Koko nelivuotinen ohjelma kattaa 65 kohdetta eli toimenpiteitä 28 miljoonan edestä. Tasoristeyksiä parannetaan tai suljetaan, lisäksi selvitetään satelliittinavigoinnin hyödyntämistä sekä lisätään STOP-merkkejä tasoristeyksiin. Työt on jo aloitettu.

– Vuosille 2020-2021 jää listamme loppujen tasoristeysten parantaminen. Arvioimme, että näillä toimenpiteillä tasoristeysonnettomuuksien määrä vähenee 35:llä kymmenen vuoden aikana, Nygård sanoo.

Tarkempi tieto tasoristeysohjelman tasoristeyksistä löytyy Liikenneviraston karttapalvelusta. Karttapalvelusta näkee, mitä toimenpiteitä kullekin ohjelmaan kuuluvalle tasoristeykselle on suunniteltu ja millä aikataululla työt pyritään tekemään.

Karttapalvelun tietojen mukaan Seinäjoki–Isokyrö-välillä parannetaan tämän vuoden aikana yksi tasoristeys ja Seinäjoki–Haapamäki-rataosuudelta suljetaan yksi tasoristeys. Loput parannustoimenpiteet tehdään myöhemmin.

– Tasoristeysten turvallisuuskartoitus ja toimenpiteiden suunnittelu vie oman aikansa. Tällä hetkellä karttapalvelussamme näkyy alustavien arvioiden mukaiset toimenpiteet. Kunhan suunnittelu tästä etenee, täsmennämme karttapalveluakin näiden tietojen osalta, ylitarkastaja Jarmo Koistinen sanoo.

Liikennevirasto on jo käynnistänyt listan kohteisiin liittyvän suunnittelun.

– Käytännössä tulemme sulkemaan joitakin tasoristeyksiä tiejärjestelyin. Toisiin kohteisiin lisäämme valovaroituslaitoksia, huomiolaitteita tai puolipuomilaitoksia. Listallamme on myös tasoristeyksiä, joissa pelkästään näkemäalueen parantamisella pystymme lisäämään turvallisuutta. Yhteen kohteeseemme pohdimme alikulun rakentamista, projektipäällikkö Mikko Heiskanen toteaa.

Osassa kohteita suunnittelu on jo pitkällä ja töitä päästään käynnistämään, kunhan maa sulaa.

Tämän lisäksi Liikennevirastossa on meneillään projekti, jossa selvitetään satelliittinavigaatioon perustuvaa junanpaikannuksen hyödyntämistä junien lähestymisestä varoittamisessa. Selvitys valmistuu toukokuussa 2018.

Liikennevirasto ja Trafi varmistavat yhteistyössä STOP-merkkien lisäämisen niihin tasoristeyksiin, joissa pakollisella pysähtymisellä saadaan selviä turvallisuushyötyjä vuoden 2018 aikana. Myös muita tasoristeysten havaittavuuteen liittyviä toimia tehdään.

Parantamisohjelman tasoristeykset sijaitsevat seuraavilla rataosilla

Seinäjoki-Kaskinen; Haapamäki-Seinäjoki; Seinäjoki-Vaasa; Vaasa-Vaskiluoto

Lahti-Loviisan satama; Lahti-Heinola; Lahti-Mukkula

Helsinki-Karjaa; Hyvinkää-Karjaa; Karjaa-Hanko

Pieksämäki-Huutokoski; Pieksämäki-Kuopio-Iisalmi; Iisalmi-Ylivieska

Jämsä-Kaipola

Laurila-Kolari; Laurila-Rovaniemi

Siilinjärvi-Sysmäjärvi

Turku-Uusikaupunki; Toijala-Turku; Toijala-Valkeakoski

Joensuu-Ilomantsi • Kokemäki-Rauma; Kokemäki-Pori; Pori-Mäntyluoto

Kouvola-Kuusankoski

Pännäinen-Pietarsaari

Olli-Porvoo

Kokkola-Ykspihlaja

Orivesi-Haapamäki

Jyväskylä-Haapajärvi; Haapamäki-Jyväskylä

Tuomioja-Raahe

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat