Puheenaihe

Peruskouluun yksi vuosi lisää? Tutkijat esittävät useita keinoja poikien opintien tueksi – digilaitteet jopa heikentäneet tuloksia

Kuvituskuva.

Veera Visuri / Arkisto

Suomalaispoikien heikentynyttä koulumenestystä selvittäneet tutkijat esittävät useita keinoja poikien suoritusten parantamiseksi.

Tiistaina julkaistun tutkimusraportin konkreettisin esitys on yläkoulun jatkaminen neljään vuoteen nykyisestä kolmesta.

– Kyse ei olisi tasokursseista vaan mahdollisuudesta jakaa erityisesti lukuaineiden opinnot ja keskittyä samanaikaisesti harvempiin oppiaineisiin ilman, että se vaikuttaisi muiden oppiaineiden opiskeluun, raportti esittää.

Erityishuomiota pitäisi kiinnittää poikien lukuharrastuksen tukemiseen sekä koulujen yhteishengen parantamiseen.

– Ne koulut, joissa on hyvä yhteishenki ja yhteisöllinen, tasavertainen, kiusaamisesta vapaa koulukulttuuri, tuottavat parempia oppimistuloksia myös pojille, kommentoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) tiedotteessa.

Tutkijoita huolestuttaa, että poikien alisuorituminen näkyy jo alaluokilla.

Huolta herättää ylipäätään sekä tyttöjen että poikien osaamistason lasku. Se näkyy eritoten kaikkein huonoimmin pärjäävillä oppilailla.

Yksiselitteistä syytä tutkijat eivät tason laskuun löytäneet, vaan esittävät jatkoselvityksiä.

– Heikosti osaaviin oppilaisiin on kiinnitettävä erityistä huomiota sukupuolesta riippumatta.

Konkreettinen suositus liittyy myös arvosana-arviointiin.

Osa koululaisista ja opettajista katsoo, että poikien motivaatio voisi nousta, jos arvosana perustuisi vahvemmin osaamisnäyttöön eikä niinkään jatkuvaan tuntiarviointiin.

Myös opettajat kaipaavat tukea numeroarvioinnissa, jossa on nyt suurta vaihtelevuutta.

Päättötodistuksen arvosanoilla on suuri merkitys, kun nuoret hakevat jatko-opintoihin.

– Arviointia ja ohjausta on kehitettävä siten, että ne kannustavat tyttöjä ja poikia tarkastelemaan jatko-opintomahdollisuuksia laaja-alaisesti, raportti toteaa.

Grahn-Laasosen mukaan Opetushallitus on parhaillaan valmistelemassa lisätukea opettajille arvioinnin toteuttamiseen.

Tyttöjen ja poikien osaamiserot ovat näkyneet viime vuosina sekä 8.-luokkaisille tehtävissä Pisa-kokeissa että 4.-luokkaisten taitoja mittaavissa Timms-kokeissa.

Lukutaidossa ja luonnontieteissä tyttöjen osaaminen on selvästi parempaa kuin poikien.

Matematiikassa tyttöjen ja poikien osaamiserot eivät ole yhtä yksiselitteisiä. Uudet kansainväliset arvioinnit kertovat kuitenkin, että tytöt menestyvät hieman poikia paremmin myös matematiikassa.

Tutkimuksen tekivät Helsingin ja Jyväskylän yliopiston tutkijat hallituksen tilauksesta.

Selvitys julkistettiin tiistaina opetus- ja kulttuuriministeriön tutkijaseminaarissa.

Pitääkö poikien koulumenestyksestä olla huolissaan?

Kyllä
63% (137 ääntä)
Ei, kyse ei ole sukupuolikysymyksestä
37% (81 ääntä)
Ääniä yhteensä: 218

Digilaitteet jopa heikensivät Pisa-tuloksia

Merkille pantavaa tutkimuksessa ovat havainnot, joiden mukaan Suomenkin kouluihin suurella tohinalla tuodut digilaitteet eivät näytä auttavan poikien pärjäämistä. Tästä on viitteitä Pisa-tutkimuksista ulkomailta.

Tutkimus osoitti, että oppilaiden tulokset olivat Saksassa, Irlannissa ja Ruotsissa sähköisessä kokeessa jopa jonkin verran paperikokeita heikommat.

Maiden välillä oli eroa siinä, miten kokeen suorittaminen tietokoneella vaikutti tyttöjen ja poikien väliseen suorituseroon.

Saksassa ja Irlannissa osaamistason lasku oli pojilla tyttöjä suurempi. Ruotsissa vastaavaa eroa ei esiintynyt.

Lähde: Tytöt ja pojat koulussa – Miten selättää poikien heikko suoriutuminen peruskoulussa?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat