Puheenaihe

Työterveyspsykologi: Töihinpaluu saa ketuttaa – mutta tästä merkistä tiedät, että on aika irtisanoutua

Lääkärikeskus Aavan työterveyspsykologi, työnohjaaja Tuomas Lassinantin mielestä töiden alkuun ei kannata valmistautua, eikä suunnitella paluuta loma-aikana, koska loma on tarkoitettu työstressistä palautumiseen ja psyykkiseen irtaantumiseen työstä.

Kari Pekonen

Kannattaako lomalta laskeutua takaisin arkeen asteittain?

Pääsääntöisesti ei, Lääkärikeskus Aavan työterveyspsykologi, työnohjaaja Tuomas Lassinantti sanoo.

Lassinantin mielestä töiden alkuun ei kannata valmistautua, eikä suunnitella paluuta loma-aikana, koska loma on tarkoitettu työstressistä palautumiseen ja psyykkiseen irtaantumiseen työstä.

– Toki voi olla myös niin, että loma-aika on jostain syystä psyykkisesti niin stressaava, että työhönpaluu voi tuntua jopa helpottavalta. Silloin työhönpaluuta toki kannattaa pitää mielessä, hän lisää.

Välillä on hyvä kysyä itseltään, olisiko aika vaihtaa työpaikkaa. Vaikka ei lähtisikään.

Myös riittävän pitkä ja onnistunut loma voi saada aikaan ajatuksen, että töihin on jo kiva palata.

Hieman yleisempää lienee kuitenkin se, että töihinpaluu herättää ilonkiljahdusten sijaan ankeita ajatuksia ja suoranaista ketutusta. Onko se normaalia?

– Tietenkin töihin paluu saa ketuttaa ja useimmiten se on myös täysin normaalia, Lassinantti lohduttaa.

Joskus ketutus voi kuitenkin olla merkki muutostarpeesta, joskus jopa työuupumuksesta. Ketutusta selittäviä asioita kannattaakin Lassinantin mielestä lähteä pohtimaan hieman tarkemmin.

– Mieti, mikä työhönpaluussa ja lomasta luopumisessa ärsyttää sinua eniten ja mikä taas tuntuu mukavalta. Entä millaisia konkreettisia asioita työhönpaluuseen liittyy?

Suositukset kesäloman pituudesta vaihtelevat kolmesta viiteen ja puoleen viikkoon.

Jokaisen on Lassinantin mielestä hyvä tunnustella, onko oma loma-aika ollut riittävä mielen ja kehon palautumiseen.

Ajatusten voi esimerkiksi antaa vapaasti vaeltaa uusissa mahdollisuuksissa. Jospa työhönpaluun nostama harmitus kertookin siitä, että pitäisi etsiä uusi työpaikka?

– Uusien hommien miettiminen voi tuoda mieleen vaihtoehtoisia mahdollisuuksia, mutta usein saattaa kuitenkin käydä niin, että puntaroinnin jälkeen päätös pysyä samassa työssä vain vahvistuu.

Jos ketutus jatkuu töihinpaluun jälkeen päivästä toiseen ja on merkittävästi häiritsevää vielä viikko töihinpaluun jälkeen, kannattaa ryhtyä toimeen.

– Ihan ensimmäiseksi kannattaa ottaa asia puheeksi oman esimiehen kanssa, Lassinantti neuvoo.

Joskus kyse todella on muusta kuin normaalista ja ohimenevästä töihinpaluuketutuksesta.

Jos kyse on työuupumuksesta, ovat merkit yleensä melko selkeästi havaittavat.

– Jos palatessasi töihin koet olevasi jatkuvasti väsynyt, jos asenteesi työtä ja työyhteisöä kohtaan on muuttunut välinpitämättömäksi ja vihamieliseksi tai jos koet, ettet enää ole pätevä työhösi, kärsit todennäköisesti jonkinasteisesta työuupumuksesta, Lassinantti selvittää.

Ellei kyse ole uupumuksesta, voi työn tökkimisen taustalla olla motivaatiopula. Sen tunnistamiseksi on kehitetty teorioita.

– Modernien työmotivaatio- ja stressiteorioiden mukaan työmotivaatio koostuu työn merkityksellisyyden kokemuksesta, omasta osaamisesta, autonomian tunteesta sekä yhteisöllisyydestä, Lassinantti luettelee.

Mahdollista motivaatiopulaa jäljitettäessä hän kannustaa tarkastelemaan, miten hyvin tai huonosti työ vastaa omaa kiinnostusta ja omia arvoja.

– Mieti, miten pääset työssäsi hyödyntämään osaamistasi ja mitä kaikkea voit tehdä itsestä lähtöisin, ja mikä taas on ulkoisen pakon sanelemaa.

Hän kehottaa miettimään myös, keneen liittymällä voisi kokea olevansa yhteydessä toisiin, keneltä voi saada tukea ja miten tuntisi itse olevansa avuksi.

– Lisäksi kannattaa tarkastella, minkälaisen palkkion työpanoksesta saa ja miten oikeudenmukaisesti ihmisiä johdetaan. Näitä kaikkia asioita pohtimalla voi löytyä selitystä ja ymmärrystä lomalta paluuseen liittyvään ketutukseen, sekä mahdolliseen motivaatiopulaan, hän sanoo.

Lassinantin mielestä on tärkeä muistaa myös, että joka päivä työn ei tarvitse tuntua fantastiselta.

– Hyvinvoinnin kannalta riittää, että on ”ihan ok” palata loman jälkeen töihin, vaikka paluu ketuttaisikin.

Mikään työ tai työyhteisö ei ole myöskään täydellinen.

– Jotta työtä ja työoloja voitaisi jatkuvasti kehittää, kannattaa mieltä askarruttavat asiat aina ottaa puheeksi, hän sanoo.

Vinkit onnistuneeseen töihinpaluuseen

1. Pidä itsestäsi huolta vuoden jokaisena päivänä niin kesälomaan kohdistuu vähemmän odotuksia. Huolehdi merkityksellisistä ihmissuhteista, tee mahdollisimman paljon niitä asioita, joista innostut. Syö ja juo sitä mikä oikeasti tekee sinulle hyvää, ja etsi itsellesi sopiva tapa liikkua. Lepää riittävästi.

2. Muistuta itseäsi työsi arvosta: miksi teet työtäsi ja mikä tekee työstäsi mielekästä.

3. Kevennä työhönpaluuta huumorilla.

4. Pyri elämään tässä hetkessä, ja suhtaudu avoimella mielellä meneillään oleviin asioihin.

5. Tukeudu työyhteisöösi, läheisiin ja työterveyshuollon osaajiin, jos koet, ettet selviä loman jälkeisestä ketutuksesta omin keinoin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat