Urheilu

Tämä vikasumppu tuhosi Latvalan unelman Saksassa – Lappi rallin suomalaistähti, Rovanperä iloitsi kakkossijasta

Jari-Matti Latvala

Lehdistökuva / Toyota

Toyotan tiimipäällikkö Tommi Mäkinen on vahvistanut Jari-Matti Latvalan keskeytyksen syyn Saksan MM-rallissa. Mäkinen kertoo MTV Sportille, että syynä oli hydrauliikkavika.

Latvala jahtasi tiukasti asvalttirallin kakkossijaa, kunnes kaikki mureni sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella. Keskeytys oli Latvalalle jo kauden kuudes.

– Hydrauliviikka tuhosi hänen unelmansa, Mäkinen kertoo MTV Sportille sunnuntaina.

Mäkinen avasi samalla tarkemmin taustoja Latvalan keskeytykseen.

– Se oli sähkövika, joka liittyi hydrauliikkapaineeseen ja -pumppuun. Hänen piti siirtyä manuaalijärjestelmään, joka lopulta aiheutti vian voimansiirrossa.
Mäkinen tähdentää, että tiimi tekee antureiden osalta jatkossa yhä vahvemman varajärjestelmän.

– Moottorissa on anturit, jotka kontroilloivat pumpun nopeutta ja pyörintäasentoa. Meille tulee antureita repullinen ja niistä puolet menee roskiin. Ne ajetaan huolella läpi ja sen jälkeen ne pelaavat aika hyvin. Nyt yksi anturi oli ilmeisesti kuumentunut. Kun auto tuli huoltoon, se jäähtyi ja toimi ihan normaalisti.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Esapekka Lappi vastasi Saksan MM-rallin parhaasta suomalaissijoituksesta kolmannella sijallaan. Myös Kalle Rovanperä koki onnistumisen ajettuaan WRC2 -luokan toiseksi.

Saksan ralli eteni jännittävissä tunnelmissa. Perjantai meni suomalaiskuljettajilta vielä tuntuman haussa, mutta lauantaina lähti kulkemaan. Jari-Matti Latvala oli mainiossa iskussa ja nousi päivän päätteeksi taistelemaan jopa kisan kakkossijasta, joka oli vain 0,8 sekunnin päässä.

Mutta Latvalan uskomaton epäonni ei hellittänyt vieläkään. Heti aamun ensimmäisellä erikoiskokeella miehen Toyotan voimansiirto hajosi ja matka jäi kesken.

– Yritimme tulla vajaasti toimivalla autolla, mutta ei se sitten lopulta kestänyt, harmitteli Latvala.

Suomalaiskonkari ei ollut ainut ongelmiin ajautunut. Samaisella erikoiskokeella Dani Sordo ajoi ulos rallin kakkossijalta, joten kahden kärkipään kuljettajien epäonnella Lappi olikin parhaana suomalaisena kiinni kisan kolmossijassa, jonka myös lopuksi varmisti itselleen.

– Likaisissa olosuhteissa varoin vähän liikaa, mutta puhtaalla asfaltilla ajo sujui. Onhan tämä hieno tulos, vaikka tallikaverin vauhtiin ei ollut mitään asiaa, Lappi tuumaili.

Teemu Suninen oli ensimmäistä kertaa asfaltilla WRC-autolla. Ford-kuljettaja aloitti rallin oppia hakien, mutta kuten muillakin suomalaisilla, myös Sunisen vauhti kiihtyi loppua kohden.

Sordon ja Latvalan epäonnen myötä Suninen nousi taistelemaan rallin viidennestä sijasta, jonka vei taistelussa Andreas Mikkelseniä vastaan 10,9 sekunnilla.

– Hieno kisa. Viikonloppu toi paljon oppia, joten kyllä tähän tulokseen voi olla tyytyväinen. Saksa on yksi sarjan vaikeimpia osakilpailuja, eikä kilpakumppanitkaan antaneet armoa. Tämä tulos maistuu hyvälle, Suninen tuuletti.

Kalle Rovanperään pätee samat luonnehdinnat. Saksan likaiset olosuhteet olivat Rovanperälle alussa suurta ihmettä, mutta kun Skoda-kuljettaja tottui kisan luonteeseen, paranivat erikoiskoeajat välittömästi.

Sunnuntaihin Rovanperä lähti WRC2 -luokan kärkipaikalla, mutta taipui lopussa toiseksi, kun tallikaveri Jan Kopecky pyyhälsi ohi 3,8 sekunnilla.

– Mahtava tulos. Olen tästä ajosta todella iloinen. Ralli ei ollut helppo, mutta lauantai-iltapäivästä olin jo päässyt olosuhteista perille hieman, joten annoin mennä sellaista reipasta kyytiä. Se riitti täällä yllättävän hyvin.

Jari Huttunen näki rallin maalin sijalla 27 ja Taisko Lario oli nopein WRC3 -luokan kuljettajista. 

Teksti: Miika Wuorela

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Urheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat