Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Syyriasta Seinäjoelle tullut Nemat Khalil sai maahanmuuttajastipendin: "En halua aina pyytää apua, haluaisin auttaa"

Nemat Khalil tuli Suomeen turvapaikanhakijana vuonna 2015. Nyt hän opiskelee Sedussa koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkintoa.

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu

Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE on myöntänyt Sedussa koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkintoa suorittavalle Nemat Khalilille maahanmuuttajastipendin.

Syyrialainen Nemat Khalil (28) tuli Suomeen turvapaikanhakijana miehensä ja 1,5-vuotiaan poikansa kanssa syksyllä 2015. Sopeutuminen alkoi Kauhavan vastaanottokeskuksessa. Kotoutumiskoulutuksen hän pääsi aloittamaan Seinäjoen Sedussa keväällä 2016. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin Nemat Khalil puhuu sujuvasti huoliteltua suomea kaikkine päätteineen.

– Opiskelen aktiivisesti koulussa ja itsenäisesti kotona. Minulla on suomalaisia ystäviä, ja Sedussa on hyvät opettajat, Nemat Khalil kiittää.

Keskitason suomen kielen testi suoritettuna Nemat Khalil jatkaa opiskelua Sedussa, nyt koulunkäynnin ohjaajaksi. Elokuussa alkaneessa koulutuksessa Khalil on ainoa, jonka äidinkieli ei ole suomi. Monimuotokoulutus koostuu Sedun lähiopinnoista ja työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta, jonka Khalil suorittaa Kivistön koulussa Seinäjoella.

– Mun luonne on näin: en halua aina pyytää apua, haluaisin auttaa. Pitää oppia ja sopeutua. Haluaisin elää itsenäisesti, Khalil kiteyttää.

Työyhteisö Kivistön koulussa on ottanut Khalilin hyvin vastaan.

– Näkyy, että olet opettaja. Suosittelen, että jatkat samalla alalla, ohjaaja sanoi minulle koulussa. Se oli tosi hyvä palaute, Nemat Khalil kertoo onnellisena.

Nemat Khalililla opiskeli Syyriassa luokanopettajaksi ja toimi opettajana neljä vuotta. Suomessa opettajana työskenteleminen vaatii täydentävää koulutusta, alan ammattitermistön hallitsemista suomeksi. Koulutusjärjestelmät ja opetussuunnitelmat ovat erilaiset, vaikka opettajan perustehtävät kasvattaminen, opettaminen, auttaminen ovat samat.

– Khalil on ryhtynyt tähän työhön nöyrästi ja päättäväisesti. Hän toimi jo vastaanottokeskuksessa vapaaehtoisena opettajana turvapaikkaa hakevien perheiden lapsille, lukee stipendihakemuksen perusteluissa.

Opettaja Susanna Honkola kuvailee, että Khalil haluaa selvittää opittavat asiat perusteellisesti.

Nemat Khalil kertoo kääntävänsä suomen kielen rakenteet arabiaksi. Syyrialaisella opettajalla on korkeakoulututkinto, ja sen mukaisesti hyvät opiskelutaidot. Seinäjoella Khalil opettaa arabiaa Lintuviidan koulussa, joten oman äidinkielen ja suomen vertaileminen jatkuu. Kahdessa kulttuurissa hän kasvattaa myös omaa lastaan: kotona arabiaa ja päiväkodissa suomea.

Stipendi luovutetaan esimerkilliselle maahanmuuttajaopiskelijalle. Valinnoissa painotetaan kansainvälisyyttä, suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta Suomessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä menestystä kotoutumiskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tavoitteiden saavuttamisessa.

– Khalil on osoittanut kaikessa opiskelussaan erityistä ahkeruutta ja sinnikkyyttä, hän asennoituu jokaiseen tehtävään vastuuntuntoisesti ja paneutuen. Hän suhtautuu ympärillä oleviin ihmisiin kunnioittavasti, lempeästi ja hienotunteisesti. Hän on sekä hyvä tiimityöskentelijä että itsenäinen vastuunottaja. Hänellä on rohkeutta osallistua ja jakaa osaamistaan myös suomalaisessa ryhmässä, jossa hän on ainoana suomen kieltä toisena kielenä puhuvana opiskelijana, perusteluissa kuvataan.

Stipendin suuruus on 500 euroa.

Lisää aiheesta

Koulutuskuntayhtymä Sedulle on myönnetty ammatillisen koulutuksen laatupalkinto 14.11.2018 14.09
Työnantajat pelkäävät turhaan ulkomaalaisten työssäoppijoiden ottamista, sanoo kokenut ilmajokelaisyrittäjä: "Tankeroenglannilla pärjää"23.11.2018 07.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat