Puheenaihe

Musta tilasto 200 000 suomalaiselle – ansaan lankemisesta jopa 5–10 miljoonan lasku

TILAUSANSAT Ongelmana on, että kuluttaja-asiamiehen nykyiset keinot eivät pure tilausansoihin riittävän tehokkaasti

Tilausansat ovat yksi kuluttajille suunnattu huijausten muoto.

Arkisto/Juha Perämäki

Noin 200 000 kuluttajaa joutuu vuosittain tilausansoihin, joissa he menettävät yhteensä noin 5–10 miljoonaa euroa.

Nämä arviot perustuvat Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) toteuttamaan kuluttajakyselyyn, jossa selvitettiin tilausansojen esiintyvyyttä ja haittojen suuruusluokkaa. Kuluttajille aiheutuvien vahinkojen lisäksi tilausansat vääristävät kilpailua ja murentavat kuluttajien luottamusta verkkokauppaan.

Tilausansat ovat yksi kuluttajille suunnattujen huijausten muoto. KKV:n selvityksessä keskityttiin tilausansoihin, joissa kuluttaja on tilannut ilmaisen tai edullisen tuotenäytteen tai osallistunut kilpailuun tai arvontaan ja on samassa yhteydessä luovuttanut yhteystietonsa. Samalla hänet on sidottu sopimukseen, jonka perusteella hänelle aletaan lähettää tuotteita ja laskuttaa niistä.

Selvitykseen haastateltiin puhelimitse 1 032 iältään 18–84-vuotiasta henkilöä. Heistä viisi prosenttia oli joutunut tilausansaan tutkimusta edeltäneiden 12 kuukauden aikana. Saatujen tulosten perusteella KKV arvioi, että vuosittain tilausansaan joutuu noin 200 000 kuluttajaa, joista lähes 150 000:lle on aiheutunut taloudellisia menetyksiä. Niiden suuruusluokka on vuosittain noin 5–10 miljoonaa euroa.

Taloudellisten menetysten lisäksi tilausansat aiheuttavat emotionaalisia haittoja, kuten stressiä ja uupumusta sekä terveyshaittoja, kuten unettomuutta. Selvityksen mukaan 90 prosenttia tilausansaan joutuneista oli kokenut jonkinasteisia emotionaalisia haittoja.

Yksittäisen kuluttajan kokemat rahalliset menetykset saattavat olla pieniä ja mielipaha hallittavissa, mutta tilausansat aiheuttavat haittoja myös laajemmin koko yhteiskuntaan.

Ainoastaan pieni osa kuluttajien kokemista tilausansoista tulee kuluttajaviranomaisten tietoon. Euroopan komission tulostaulun mukaan vain neljä prosenttia suomalaiskuluttajista ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin ongelmatilanteissa.

– Meidän saamamme yhteydenotot ovat vain jäävuoren huippu koko ongelmasta. Ilmiö on todellisuudessa niin mittava, että tilausansat ovat työllistäneet kuluttajaviranomaisia koko 2010-luvun. Teemmekin jatkuvasti tiivistä yhteistyötä tilausansojen torjumiseksi sekä Suomessa että kansainvälisesti, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Ongelmana on, että kuluttaja-asiamiehen nykyiset keinot eivät pure tilausansoihin riittävän tehokkaasti. Kuluttaja-asiamiehen on lain mukaan ensin neuvoteltava yrityksen kanssa ja jos ratkaisua ei löydy, määrättävä yritykselle kielto tai vietävä asia tuomioistuimen käsiteltäväksi. Tilausansojen taustalla olevia yrityksiä ei kuitenkaan yleensä saada neuvottelemalla muuttamaan menettelyään. Asian käsittely markkinaoikeudessa puolestaan saattaa kestää huomattavan pitkään ja sillä välin yritys voi jatkaa lainvastaista toimintaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat