Paikalliset

Seinäjoelta Helsinkiin alle kahdessa tunnissa? – Nyt selvitetään, miten se onnistuisi

Matias Helinko

VR Track selvittää Seinäjoen, Tampereen, Kokkolan ja Oulun kaupunkien toimeksiannosta mahdollisuuksia Tampere–Oulu-rataosuuden nopeudennostoon. Tavoitteena on selvittää, mitä vaadittaisiin, jotta junamatka Helsingistä Ouluun taittuisi neljässä tunnissa. Seinäjoen kaupunki osallistuu selvityksen kustannuksiin 6 600 eurolla.

Etelä-Pohjanmaan liiton vs. suunnittelujohtaja Markus Erkkilä kertoo, että tavoite on palasteltu osiin: Tampereelta Helsinkiin pitäisi päästä tunnissa ja vastaavasta Tampereelta Ouluun kolmessa tunnissa.

– Lähtökohtana on se, että junaliikenne olisi hyvin kilpailukykyinen verrattuna autoon ja joka lentokoneeseen, Erkkilä sanoo.

Jotta junamatka taittuisi nopeammin, se vaatisi erilaisia toimenpiteitä, kuten pehmeikkojen parantamista, siltojen parantamista, mutkien oikaisuja ja uusia opastinlaitteita, jotta junat voisivat ajaa kovempaa ja lyhyemmillä varoajoilla.

– Tästä muodostuu se säästö, että päästäisiin aikatavoitteeseen.

Erkkilän mukaan nopeampi junayhteys on realistinen, mutta toimenpiteiden vaikutuksia ja hintalappuja on vielä selvityksen alkuvaiheessa vaikea sanoa. Seinäjoen kannalta tulevaisuus voisi olla sitä, että Tampereelle ja Kokkolaan pääsisi 45 minuutissa.

– Kolmen vartin työmatka edistäisi työvoiman liikkuvuutta ihan eri tavalla kaupunkiseutujen välillä, Erkkilä sanoo.

Erkkilä muistuttaa, että Seinäjoelta käy paljon työmatkalaisia myös Helsingissä.

– Tunnin ja 45 minuutin matka olisi elinkeinoelämälle tosi kova kilpailukykytekijä.

Tällä hetkellä yhtenä suurimpana haasteena on kaksoisraiteen sekä junien kohtaamispaikkojen puute. Etelästä tultaessa kaksoisraide loppuu Tampereen Lielahteen, jonka jälkeen junat ajavat yhtä raidetta Seinäjoen Pohjois-Loukoon. Ennen Lapuaa rata muuttuu jälleen yksiraiteiseksi. Kokkolan ja Ylivieskan välillä on jo kaksoisraide.

Erkkilän mukaan Seinäjoen ja Tampereen välinen osuus ei ole radan suunnittelun osalta haastavin, sillä tilaa kaksoisraiteelle olisi eikä matkalla ole isoja vesistöjä.

Se, miksi Tampere–Oulu-ratavälin nopeudennostoa selvitetään juuri nyt, liittyy Erkkilän mukaan tuleviin vaaleihin. Tavoitteena on saada hanke tulevaan hallitusohjelmaan ja kansalliseen 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Raideliikenteen kehittäminen ja erityisesti kaksoisraide Seinäjoelta Tampereelle on myös Etelä-Pohjanmaan liiton ja Seinäjoen kaupungin kärkihankkeita.

– Meidän sijaintia ei voi muuttaa, mutta suhteellinen asema voi parantua liikenneyhteyksiä kehittämällä.

Lisää aiheesta

Kaksoisraide, Seinäjoen asemanseutu, uusi puuterminaali... – Raideliikenne Etelä-Pohjanmaan edunvalvonnan ykköskohde23.10.2018 08.24
Kotimaan junaliikenne kasvussa: VR lisää kaukoliikenteeseen 46 uutta vuoroa7.11.2018 14.04
Tuntuuko, että VR:n juna myöhästyy joka kerta? – Yle: "Nämä ovat myöhästymisen 5 yleisintä syytä"6.11.2018 08.19

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat