Paikalliset

Muistisairaatkin haluavat käyttää palveluita – Etelä-Pohjanmaalla valmennetaan yrityksistä muisti- ja ikäystävällisiä

Hanketyöntekijä Sarita Vihtonen (vas.) ja hankevastaava Päivi Niinistö-Mäkinen muistuttavat, että kodin jälkeen tärkein paikka on kauppa. Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa autetaan yrityksiä, jotta he voisivat palvella muistisairaita ja ikäihmisiä paremmin.

Riina Haapala

Etelä-Pohjanmaalla sparrataan yrityksistä muisti- ja ikäystävällisiä.

Etelä-Pohjanmaan muistiyhdistys on aloittanut vuonna 2017 hankkeen, jonka ideana on kouluttaa yrityksiä kohtaamaan muistisairaita ja ikäihmisiä. Koulutuksissa käydään läpi perustietoa muistisairauksista ja muistisairaiden ihmisten kohtaamisesta sekä senioritaloudesta. Hankkeen työntekijät tekevät myös yritysvierailuja, joissa kartoiteaan muun muassa ympäristön muisti- ja ikäystävällisyyttä.

– Muistisairausdiagnoosi on pelottava eivätkä monet uskalla kertoa siitä edes lähipiirille. Helposti eristäydytään kotiin, kertoo hankevastaava Päivi Niinistö-Mäkinen.

– Kun on kysytty mielipiteitä, muistisairaat haluavat kuulua yhteiskuntaan ja tehdä asioita niin pitkään kuin mahdollista. Toimintakyky pysyy pidempään hyvänä, kun on mahdollisuus osallistua.

Niinistö-Mäkinen muistuttaa, että kodin jälkeen toiseksi tärkein asia on kauppa. Muistisairaatkin toivovat voivansa käyttää palveluita ja että heidät osataan kohdata. Hankkeessa on mukana monen eri alan yrityksiä. Monilla yrittäjillä on kokemusta jokapäiväisestä muistiasiakkaiden palvelemisesta ja kohtaamisesta.

– Puhutaan vähän hitaammin eikä esitellä niin montaa vaihtoehtoa. Ja jos asiakas on ostamassa viidettä kertaa samaa asiaa, osataan hienotunteisesti puuttua asiaan, Niinistö-Mäkinen sanoo.

– Muistiasiakkaan hahmottamista palveluissa helpottaa, kun on opasteet kunnossa, lisää hanketyöntekijä Sarita Vihtonen.

Muisti- ja ikäystävällisestä yrityksestä olisi hyvä löytyä myös penkkejä, joilla hengähtää. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin asiakaspalvelu.

– Kaikki asiakkaat ovat yhtä tärkeitä ja annetaan asiakkaalle palveluhetki. Osataan pysähtyä ja kuunnella asiakasta, Vihtonen sanoo.

Niinistö-Mäkinen muistuttaa, että monelle muistisairaalle tai ikäihmiselle kaupan kassa voi olla viikon ainoa kontakti..

Hyvässä asiakaspalvelussa tärkeintä ovat perusasiat: kiitos, hei ja näkemiin.

– Se, että kaikki työntekijät tervehtivät, kertoo asiakkaalle, ketkä ovat henkilökuntaa, että asiakas osaa lähestyä, Vihtonen muistuttaa.

– Ja jos ei löydä tuotetta, ohjataan asiakas ja viedään oikeaan paikkaan.

Palvelun lisäksi esiin ovat nousseet rahalla maksamisen tärkeys ja digitaalisuuden sijaan ihmiseltä ihmiselle -palvelu.

Hankkeen puitteissa on tavattu lähes 900 ikääntynyttä eläkeläis-ja muistiryhmistä. Ryhmissä kysytty heidän mielipiteitään hyvästä palvelusta.

Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa

Hanke aloitettu vuonna 2017

Mukana 86 yritystä eri aloilta: ruokakauppoja, huoltoasemia, takseja, parturi-kampaamoja, kukkakauppoja, apteekkeja, elokuvateatteri ja kodinkoneliikkeitä.

Ensi vuonna mukaan lähtee myös Seinäjoen paikallisliikenne.

Hanke on päässyt Hyvä käytäntö –kilpailun finaaliin. Kilpailun voittaja valitaan ensi maaliskuussa.

Lisää aiheesta

Pelkäätkö muistisairautta, keski-ikäinen? Tee muutos syömiseesi nyt19.11.2018 10.25
Muistisairaita katoaa tuhansia vuosittain – Asiantuntija Sunnuntaisuomalaiselle: "Jos lapsia katoaisi sama määrä kuin vanhuksia, alkaisi hirveä rumba"11.3.2018 11.44

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat