Paikalliset

Seinäjokelainen Mindi Pekola halusi taidetta seinälle – syntyi yritys, joka myy taidejulisteita, jotta yhä useammalla olisi varaa taiteeseen

Mindi Pekolan ajatus yrityksestä lähti omasta tarpeesta. Hän halusi seinilleen kohtuuhintaista, tunteita herättävää laitettavaa.

Riina Haapala

Mindi Pekola oli moneen kertaan ajatellut, että haluaisi seinilleen taidetta. Mahdollisuuksia taiteen ostamiseen ei kuitenkaan ollut.

– Kun 2017 muutin, ajattelin, että vitsi olisi kiva, jos olisi jotain taidetta, Pekola kertoo.

– Itse näen, että jos seinälle jotain laitan, sen pitää herättää tunteita. Koin, että ei ole kohtuuhintaista, tunteita herättävää seinälle laitettavaa.

Pekola opiskelee Seinäjoen ammattikorkeakoulussa kulttuurituottajaksi. Halu saada taidetta seinille lähti rullaamaan vauhdikkaammin, kuin hän oli ajatellutkaan. Viime viikolla Pekolan ja hänen ystävänsä Heikki Korhosen yritys Anouk Studio palkittiin SeAMKin GrowUp Students -kilpailussa parhaana ideana.

Anouks Studio myy nykytaiteesta tehtyjä taidejulisteita. Sen kehittely alkoi viime vuonna ja yritys on toiminut tämän vuoden alusta. Tavoitteena oli aloittaa toiminta jo aiemmin, mutta erityisesti tekijänoikeussopimuksien viilaaminen vei enemmän aikaa kuin yrittäjät olivat kuvitelleet. Yritys ei vielä täysin työllistä, mutta Pekolalla ja Korhosella on kummallakin vielä puoli vuotta opintoja jäljellä.

– Sitten tullaan tilanteeseen, että haetaanko muita töitä vai saadaanko siitä kokonaan, Pekola sanoo.

Alku on Pekolan mukaan ollut lupaava, mutta myös haasteita on riittänyt.

– Meidän kaltaisia yrityksiä ei ole. On sisustusjulisteita, jotka ovat kuvia jostain, mutta voiko niitä luokitella taiteeksi, Pekola sanoo.

Haasteita on riittänyt myös markkinoinnissa ja oikean asiakaskunnan löytämisessä. Anouk Studiolla oli tänä syksynä osasto Habitare-messuilla, missä kuva asiakaskunnasta selkeytyi. Pekola kertoo, että messut osoittivat, että myös kysyntää on.

Anouk Studioon voi saada taidettaan myyntiin Pekolan mukaan ”periaatteessa kuka tahansa”. Osa taiteilijoista on ottanut itse yhteyttä, mutta suurimmalle osalle Pekola ja Korhonen ovat itse soittaneet. Kriteerinä on, että taiteen pitää herättää tunteita.

GrowUp Students -kilpailun myötä pitchausta on hiottu kuntoon ja Pekola uskoo siitä olevan hyötyä myös jatkossa. Kilpailun palkintona saadulle 1 500 eurollekin on käyttöä. Se aiotaan käyttää markkinointiin ja nettisivujen viilaukseen.

– Tosi paljon ollaan itse tehty, niin kiva, että pystyy ostamaan vähän palvelua ulkopuolelta.

Anouk Studio

Toiminta alkanut alkuvuodesta 2018.

Myy nykytaiteilijoiden töitä julisteina verkkokaupassa.

Julkaisee neljä mallistoa vuodessa: talvi, kevät, kesä ja syksy. Jokaista mallistoa myydään kolmen kuukauden ajan.

Palkittiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun järjestämässä GrowUp Students -kasvukilpailussa parhaana yrityksenä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat