Paikalliset

Seinäjoen Yrittäjät kokosivat uuden kaupunkikehittämisen CityTeamin, jonka tehtävänä on tukea keskustan yrittäjiä

KAUPUNKI Seinäjoen Yrittäjät uskoo tapahtumien tuovan asiakkaat keskustan kauppoihin. Yrittäjien uuden CityTeamin ”rooli on olla suppilon pohja, joka vastaanottaa ajatuksia laajalta sektorilta”.

Seinäjoen Yrittäjien uuden CityTeam yksi kuluvan syksyn ensimmäisiä tapahtumia oli lauantaina Keskuspuistossa järjestetty Seinäjoen joulunavaus.

Riina Haapala

Seinäjoen Yrittäjät on vuoteen 2020 ulottuvassa strategiassaan linjannut haluavansa olla toiminnallisesti Suomen paras Yrittäjien paikallisyhdistys.

Yrittäjäkaupungiksi profiloituneessa maakuntakeskuksessa yhdistys myös haluaa olla vahva paikallinen vaikuttaja: luotettava ja haluttu keskustelija, avoin ja uskottava edunvalvoja sekä yhteistyökumppani.

Yrittäjissä on syksyn aikana lanseerattu tavoitteiden saavuttamiseksi kaksi uutta työkalua, TechTeam ja CityTeam.

Näistä jälkimmäinen on koottu tämän syksyn aikana ja nimensä mukaisesti sen tehtävänä on kehittää yrittämisen olosuhteita keskustassa.

– Laskimme, että keskustan kehittämisen kanssa Seinäjoella työskentelee tällä hetkellä yhdeksän eri tahoa. CityTeamin lähtökohtana meillä on ollut koota yhteen kaikki nämä voimat, jotka keskustan kehittämistä tekevät, Seinäjoen Yrittäjien puheenjohtaja Ossi Viljanen kertoo CityTeamin taustoista.

Strategiapuhe sisältää harvoin konkretiaa. Tarkensimme CityTeamin tehtävänkuvaa Seinäjoen Yrittäjien järjestökoordinaattorilta Kaisa Metsänrannalta ja puheenjohtajalta Ossi Viljaselta.

Seinäjoen Yrittäjien strategiassa muun muassa todetaan, että ”CityTeamin toiminnan pääpaino on tulevana vuonna keskustan yrittäjien auttamisessa ja kaupallisuuden lisäämisessä”. ”Yhteistyön ja avoimuuden lisääminen ovat alussa keskeisimmät työvälineet, tulevina vuosina ajatusta on siirrettävä kaupallisesta keskustasta ajatukseen Seinäjoki – kaupan keskusta.”

Millaisilla konkreettisilla toimilla keskustan yrittäjiä autetaan?

– Järjestämällä laadukkaita tapahtumia, jotka houkuttelevat ihmiset kaupungille ostoksille, syömään sekä nauttimaan keskustan tunnelmasta ihmisineen. Lisäksi nauttimaan myös tapahtumien oheisohjelmasta, jota jokaiseen kauppatapahtumaan on tarkoitus tuottaa. Oli se sitten poniajelua, torikonsertti tai jotain muuta. Tapahtumat tuovat keskustaa ja sen tarjontaa tutuksi ihmisille.

– Ehdottoman konkreettista on myös CityTeamin koordinaatioryhmän työ. Me mietimme valmiiksi tulevia tapahtumia, kehitämme niitä, informoimme yrityksiä sekä toteutamme yrityksille tapahtumien yhteismarkkinointia.

– CityTeamin rooli on nimenomaan olla suppilon pohja, joka vastaanottaa ajatuksia laajalta sektorilta. Tämän jälkeen Tiimi käsittelee ja jalostaa ideaa, vie sen ideasta toteutukseen. Tämä taas vaatii arvioinnin siitä, millaisilla resursseilla ja rahoituksella tapahtuma voidaan toteuttaa.

Mitä tarkoitatte kaupallisuuden lisäämisellä?

– Järjestettävien tapahtumien keskiössä on keskustan elävöittämisen kanssa myös kaupankäynnin lisääminen esimerkiksi liikkeiden myyntitempausten muodossa. Kun suunnittelemme kauppatapahtuman ja sen sisällön huolellisesti, teemme asiakkaalle ostamisesta helppoa. Se, että ihmiset tekevät hankintoja ja käyttävät keskustan palveluja samalla kun vierailevat keskustassa, luo elinvoimaa. Pelkkä asiakkaan kaupungille hengailemaan tuleminen ei liikuta euroja, tarvitaan myös bisnestä.

Mitä konkreettista saavutetaan avoimuudella ja yhteistyöllä?

– Yhteistyö on toiminnan pääpilareita. Kun koko keskustan yritysporukka tietää mitä tehdään, milloin tehdään ja kuinka tehdään, säästämme kaikkien aikaa, energiaa ja rahaa. Kun yhteistyöverkoston toiminta on avointa ja siitä tiedotetaan kaikille, ei kenenkään tarvitse pohtia asioita yksin omassa toimistossa, vaan yrityksillä jää enemmän aikaa siihen perustyöhön eli myynnin tekemiseen. Esimerkiksi isoa kauppatapahtumaa on mahdoton kenenkään yksin järjestää, siihen tarvitaan kumppaneita.

Mitä tarkoitetaan siirtymällä kaupallisesta keskustasta ajatukseen Seinäjoki – kaupan keskusta?

– Sillä tarkoitetaan keskustan kehittämisen laajentamista ytimestä myös ulkokehälle päin. Ydinkeskusta on viime vuodet ollut kovan myllerryksen ja paineen alla, joten haluamme ensin keskittyä ydinkeskustan kaupankäynnin elvyttämiseen. Kun saamme sen projektin hyvälle alulle, on tärkeää olla unohtamatta koko kaupungin laajaa palvelutarjontaa. Emme siis voi unohtaa keskustaa ympäröivien kauppakeskittymien tärkeyttä koko kaupungin houkuttavuuden ja elinvoimaisuuden osana. Meillä on aktiivinen yrityskenttä Hyllykalliolta Jouppiin.

Uhkaako keskustaa Yrittäjien mielestä pelätty näivettyminen uuden kaupan suuryksikön avautuessa Kauppa-Jouppiin?

– Ei. Haasteita se toki tuo, sitä on turha kieltää, mutta haluamme nähdä asian isommassa mittakaavassa. Keskustan liikkeistä löytyy paljon erikoisosaamista, tuotteita ja palveluja, joita Ideaparkista ei tule löytymään. Kun pidämme keskustan yritykset aktiivisina ja järjestämme keskustassa toimintaa, niin emme näe mitään syytä, miksi se näivettyisi.

– Kaupunki on strategiassaan määrittänyt, että keskustaan tulee ensi vuosikymmenen loppuun mennessä yli 10 000 uutta asukasta. Tämä asukasmäärä tulee määrittämään, mitä palveluita keskustassa jatkossa on. Varsin merkittävä rooli on ikäjakaumalla. Asujaimisto pitää saada laaja-alaiseksi. Tällä hetkellä meidän on ylläpidettävä aktiivisuutta, aikanaan volyymi tulee hoitamaan sitten työn loppuun ja tarjoamaan taloudellisia mahdollisuuksia entistä paremmin yrittäjille keskustassa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat