Puheenaihe

Äiti neuloi teinipojalleen katu-uskottavat nilkanlämmittimet – Saako tunnetun logon neuloa sukan varteen?

Nilkkuri lämmittää nuorison muutoin paljasta nilkkaa.

Tarja Reis

 

Tarja Reisin sydäntä kylmäsi: ulkona pakkaskeli ja nuoriso kevyissä tennareissaan nilkat paljaina.

Neulontataitoinen Reis pohti: perinteinen villasukka ei mahdu tennariin, eivätkä kotikutoiset pässinpökkimät miellytä merkkitietoista nuorta miestä. Niinpä Reis keksi kutoa mustasta langasta vain sukan varren, johon hän silmukoi valkoisella langalla tunnetun urheilumerkin logon.

Katu-uskottavat nilkkurit saivat hyväksyvän vastaanoton.

Keksinnöstään ilahtunut Reis otti valokuvan nilkkurista ja julkaisi sen Facebookin suositussa käsityöryhmässä.

Hän kertoi ideastaan toimittajallekin, joka saisi hänen puolestaan kertoa ideasta lehdessä kuvan ja ohjeen kera.

Neulontaryhmissä vilisee kuvia villasukan varsista, joita koristaa Adidaksen ikoninen logo.

Reisin keksintö lämmittää nuorison nilkkoja, mutta mitähän asiasta ajatellaan Adidaksella?

Rikkooko tunnetun logon silmukointi tavaramerkkisuojaa? Entä ohjeen ja kuvan jakaminen sosiaalisessa mediassa tai lehden verkkosivuilla?

Reis ei ole suinkaan ensimmäinen, joka on keksinyt kirjailla urheilujätin logon neuletyöhön. Neulontaryhmissä vilisee kuvia villasukan varsista, joita koristaa Adidaksen ikoninen logo.

Adidakselta ei kommenttia irtoa pulmaan. Yrityksen edustaja toteaa, ettei heiltä löydy henkilövaihdosten takia sopivaa ihmistä vastaamaan kysymyksiin.

Saattaa olla, että suomalaisneulojien silmukointi on globaalin urheiluvaatejätin pienimpiä murheita piratismin laajoilla markkinoilla.

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n (TTVK) toiminnanjohtaja Jaana Pihkala sekä Suomen Anti-piratismiyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Marianne Hollands lupaavat auttaa pykälien tulkinnassa.

Käytännössä kaikki tunnetut logot ovat tavaramerkkisuojan piirissä. Tavaramerkki antaa suojaa lähtökohtaisesti niille tavaroille, joille merkki on rekisteröity tai joille sitä on käytetty. Poikkeuksellisesti tavaramerkki antaa suojaa myös laajemmin, jos merkki on laajalti tunnettu, kuten Adidaksen merkki varmasti on.

Tämä tarkoittaa, että logoa ei saa hyödyntää samankaltaisissa tuotteissa elinkeinotoiminnassa eli toisen tavaramerkistä ei saa pyrkiä hyötymään taloudellisesti.

Reis ei siis saa tehtailla Addu-nilkkureita rahaa vastaan.

Reis ei siis saa tehtailla Addu-nilkkureita rahaa vastaan.

Yksityisesti logoja ja muita tavaramerkkejä saa vapaasti piirrellä, askarrella tai neuloa kuten Reis on tehnyt.

Marianne Hollandsin mukaan askartelu- tai neulontaohjeiden julkaisukaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ei loukkaa tavaramerkkiä, jos itse merkkiä ei hyödynnetä ”vastaavissa tuotteissa elinkeinotoiminnassa”.

Medialla taas on varsin laaja oikeus levittää tietoa trendeistä. Siten nilkkurista ja ohjeesta kertominen on medialle sallittua, Hollandsin mukaan myös "myyvällä" verkko-otsikolla.

– Vaikka tilanne periaatteessa on näin, on aina mahdollista, että yritys ei pitäisi tällaisesta käytöksestä ja lähestyisi kirjeellä, jossa se toteaisi median hyödyntäneen aiheettomasti oman merkkinsä mainetta ja tunnettuutta. Käytännössä tällaiset väitteet eivät kuitenkaan ole menestyneet, Hollands toteaa.

Tavaramerkkioikeuden ohella on huomioitava tekijänoikeuden tuoma suoja.

Pihkala kertoo logon nauttivan tekijänoikeussuojaa ollessaan riittävän luova ja omaperäinen. Sitä Adidaksen logo varmasti on.

Tekijänoikeudella suojattua teosta ei saa välittää ilman lupaa netissä yleisön saataville.

Tekijänoikeuteen kohdistuu kuitenkin lakiin kirjattuja rajoituksia, jolloin lupaa ei tarvita. Näitä ovat muun muassa yksityinen käyttö ja sitaattioikeus.

Pihkalan tulkinnan mukaan toimittajan kirjoittama artikkeli äidin teinilleen kutomista ”cooleista” nilkanlämmittimistä kuvalla varustettuna, täyttää melko varmasti sitaatin edellytykset eli havainnollistaa omaa esitystään.

 Jos keksit jotain uutta, harkitse tarkkaan ennen kuin esittelet tuotteen sosiaalisessa mediassa.

Mutta entä jos Adidas haluaisi ottaa Reisin kehittelemät nilkanlämmittimet tuotantoonsa? Saako idean ottaa vapaasti kaupalliseen käyttöön?

– Ideaa ei voi suojata patentilla taikka mallioikeudella, jollei tuotteeseen sisälly joko jokin suojattavissa oleva uusi tekninen ratkaisu tai tuotteen ulkomuoto olisi uusi ja yksilöllinen. Koska esimerkiksi erilaisia säärystimiä on ollut markkinoilla jo pitkään, ei näiden suojamuotojen suojausedellytyksen todennäköisesti täyty, Hollands vastaa.

Tällaiset suojat edellyttäisivät lisäksi uutuutta eli tuotteen julkaisu sosiaalisessa mediassa voi myös estää suojamuotojen käyttämisen.

– Jos siis keksit jotain uutta, harkitse tarkkaan ennen kuin esittelet tuotteen sosiaalisessa mediassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"En ole ikinä neulonut näin paljon rakkautta sukkiin" – Ennen villasukkaa tikutettiin pakon edessä, nyt vapaasta tahdosta8.12.2018 16.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat