Puheenaihe

HS: Helsinki, Vantaa ja Tampere kiirehtivät junarataa Helsinki-Vantaalle – hintalappu nyt 2,4 miljardia

Helsinki-Vantaan lentokentän juna-asema.

Arkisto/Armi Suojanen

Helsinki, Vantaa ja Tampere ovat perustamassa yhteisen yhtiön Lentoradan valmistelua varten, kertoo Helsingin Sanomat. Ajatus yhtiöstä on muhinut jo pitkään ja sille on antanut tukensa liikenneministeri Anne Berner (kesk.)

Lentorata on kaukojunille tarkoitettu rata, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman pääradan kaukojunaliikenteeseen. Lentorata nopeuttaisi junamatkaa Tampereelta lentokentälle noin 15 minuutilla.

PormestariLauri Lyly (sd.) kertoo HS:lle, että yhtiön perustamisella halutaan vauhdittaa Lentoradan suunnittelun aloittamista.

– Me tarvitsemme nopean junayhteyden Helsinkiin, ja tunnelirata on osa sitä. Mutta tarvitsemme myös lisäraiteita pääradalle Riihimäen pohjoispuolelle, Lyly toteaa Helsingin Sanomille.

Lentorata kulkisi Pasilasta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Radan hinnasta on arvioitu 2,4 miljardia euroa.

Kaupunkilehti Tamperelainen ja Helsingin Uutiset kertoivat yhtiöhankkeesta ensimmäistä kertaa helmikuussa 2018.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sanoi tuolloin pitävänsä Helsingin ja Tampereen välistä Lentorataa yhtenä potentiaalisena vaihtoehtona uudenlaisen rahoitus- ja rakentamismallin kokeilemiseen Suomessa.

– Tämä kuitenkin vaatisi erillisiä poliittisia päätöksiä ja mahdollinen pilottihankkeen kohde olisi toki pohdittava tarkasti. Näen, että Lentorata voisi olla yksi potentiaalisista pilotointikohteista, kun mietitään uudenlaisia rahoitus- ja toteutusmalleja, toteaa Berner kaupunkilehti Tamperelaisen haastattelussa.

Kansanedustaja Harri Jaskari (kok.) ehdotti aiemmin, että Lentoradan ja siihen kuuluvan Helsingin ja Tampereen kolmannen raiteen rakentamisessa kokeiltaisiin mallia, jossa esimerkiksi rahoituksen kerääminen, rakentaminen ja mahdollisesti myös junaliikenteen kilpailuttaminen annettaisiin tarkoitukseen perustettavalle yhtiölle.

Jaskarin mukaan kipeästi kaivattu kolmas raide voitaisiin saada näin selvästi nopeammin kuin tavanomaisella budjettirahoituksella.

– Näen, että yhtiömuotoinen toiminta tuo tiettyä tehostumista rakennusvaiheen toimintaan, kommentoi Berner.

Lue myös: Kaupunki haluaa junan kulkemaan tunnelissa Vantaan alla – Kaupunginjohtaja: Suunnittelulla on jo kiire

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat