Paikalliset

Pikaruokaketjun seinäjokelainen omistaja kiertää ympäri Suomea promobändin kanssa – ennätystapahtumassa myytiin 4000 hampurilaista

TYÖELÄMÄ   Pikaruokaketju Rollsin omistaja Jouko Huumo kiertää ympäri Suomea yrityksen promobändin kanssa. Tempauksilla houkutellaan uusia asiakkaita halvoilla hampurilaisilla.

Seinäjoella Rollsin ravintoloita on kolme: Joupiskalla, SQB Centerissä sekä Ostoskulmassa.

Riina Haapala

– 23-vuotiaana aloin paistaa pihvejä ja siitä on vain ajauduttu. Minä olen haaveammatissani, sanoo pikaruokaketju Rollsin omistaja Jouko Huumo.

Nyt seinäjokelainen Huumo on 54 ja Rolls-ketju 30-vuotias. Ravintoloita on yli sata. Vuosien varrelle on mahtunut paljon, mutta Huumo muistelee alkuaikoja Seinäjoen keskustorilla.

– Silloin Seinäjoella ei ollut vielä kaikkia ketjuja. Siellä kasvoi oma jengi, josta tuli vakioasiakkaita. Välillä piti antaa laastareita ja olla ymmärtäjänä, kun jonkun morsian oli lähtenyt kävelemään, Huumo muistelee.

– Ne, jotka olivat silloin 15 ja pyysivät talvella päästä sisään lämmittelemään, ovat nyt 45 ja heillä on jo omia lapsia ja jopa lapsenlapsia.

Huumon vaimo Tiina on asiakaspalvelupäällikkönä ja lisäksi omistajina ovat tuotepäällikkö Soile Ojala ja hallintopäällikkö Tommi Oksanen. Toimitusjohtaja on helsinkiläinen Arto Virtakari.

– Arto on meidän golfmies, Huumo nauraa.

Huumo kertoo, että vuosittain ketjuun tulee viidestä kymmeneen uutta franchise-ravintolaa. Niiden eteen pitää kuitenkin tehdä töitä.

– Kukaan ei ole tullut ovikelloa soittamaan, että haluavat mukaan vaan on pitänyt tien päältä etsiä.

Tien päällä Huumo viettääkin paljon aikaa: hän kertoo kiertävänsä kaikki ketjun ravintolat ainakin kerran vuodessa. Ja sitten kierretään vielä bändin kanssa. Huumo sai viitisen vuotta sitten idean: hän itse soittaa bassoa ja laulaa ja hallintopäällikkö Oksanen rumpuja. Perustettiin Rock & Rolls band eli ketjun promobändi. Bändi kiertää soittamassa ketjun ravintoloissa ja kesällä niiden pihalla. Samalla houkutellaan uusia asiakkaita myymällä eurolla juustohampurilaisia.

– Ennätys on viime kesältä Nivalan Nesteeltä. Siellä myytiin 4 000 hampurilaista seitsemään tuntiin, Huumo kertoo.

– Ja isoin tilaus on ollut 50 euron juustohampurilaista mukaan.

Alkuun bändi kiersi pakettiauton ja peräkärryn kanssa, mutta pitkillä matkoilla alkoi tuntua siltä, että pitäisi päästä joskus oikaisemaankin. Niin hankittiin 15 metriä pitkä promobussi, joka nimettiin Big Mamaksi.

Vaikka bändi on myös ketjun markkinointia, se on samalla ollut vastapainoa arkityölle.

– Siinä yhdistyvät kaikki: laadunvalvonta, henkilökunnan tapaaminen, musiikki ja burgerit, Huumo sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat