Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Lähituotteet tutuksi keittiön kautta – maakunnan ruokaosaamista esitellään ensi viikolla

Mira Rannikon, Miia Mäkysen ja Mia Marjakosken annoksessa on käytetty viiden eteläpohjalaisen yrityksen raaka-ainetta. Restonomiopiskelijat pitivät Ruokaprovinssin tehtävänantoa hyvänä: ”Mielestäni suora toimeksianto on hyvä. Tässä oikeasti pistetään itseä likoon, ja kun kyseessä on myös yritysten maine, haluaa panostaa enemmän”, Mia Marjakoski totesi Ruokaprovinssi-kampanjan kenraaliharjoituksissa.

Matias Helinko

Punajuuri-härkäpapu-keitossa tiivistyy monta vivahdetta.

SeAMKin restonomiopiskelijat Mira Rannikko, Miia Mäkynen ja Mia Marjakoski ovat laatineet tilaustyönä Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan Matador-ravintolalle alkuruokakeiton, jossa on käytetty viiden eri eteläpohjalaisen tuottajan raaka-aineita.

Restonomikolmikon punajuuri-härkäpapu-keitto on myös yksi annoksista, joka tarjoillaan Eepeen ravintoloissa tulevalla viikolla. Seinäjoen ammattikorkeakoulu organisoi kampanjaa, joka esittelee paitsi alueen elintarvikeosaamista, työelämälähtöistä opiskelua mutta myös paikallisten elintarviketoimijoiden yhteistyötä.

Kampanjan aikana eteläpohjalaisyritysten tuotteet tuodaan näkyväsi esille Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan ruokakaupoissa sekä ravintoloissa. Ruokaprovinssi kaupoissa -kampanjaa on toteuttamassa yhteensä noin 80 Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijaa, kuusi elintarvikeyrittäjää, yhdeksän markettia sekä viisi ravintolaa.

Restonomiopiskelijat ovat suunnitelleet viidelle Eepeen ravintolalle uuden annoksen. Tehtävänannon mukaan annoksissa tulee käyttää raaka-aineina vähintään kahta kampanjassa mukana olevan elintarvikeyrityksen tuotetta.

Punajuuri-härkäpapu-keitossa on käytetty Alavuden öljynpuristamon punajuuripestoa ja öljyjä.

Öljynpuristamon toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuha maistaa keitosta yrityksensä tuottamat raaka-aineet. Yli-Kuha on annoksen lisäksi tyytyväinen opiskelijayhteistyöhön, josta syntyvät ideat hän näkee tulevaisuuden elintarvikkeina. Opiskelijoiden kautta alueen pienten yritysten tuotteet myös leviävät ammattikeittiöihin.

– Opiskelijat tutustuvat yrityksiin ja tietävät jatkossa meidän paikalliset tuotteet sekä oppivat käyttämään niitä. Nuorten modernien ideoiden kautta viesti etenee ammattikeittiöihin ja kuluttajille, Yli-Kuha tiivistää opiskelijayhteistyön edut.

SeAMK ruokapalveluiden lehtori Kirta Nieminen vahvistaa Yli-Kuhan näkemyksen. Kun opiskelijat siirtyvät työelämään, he osaavat hakea alueelta tuotteita sekä käyttää niitä.

– Me pyrimme siihen, että opintojaksoihin liittyvien projektien toimeksiannot olisivat suoraan työelämästä. Opiskelijat pääsevät näyttämään osaamisensa, ja yritykset saavat uusia innovatiivisia ajatuksia. Samalla opiskelijat saavat jalkaa vähän oven väliin tulevaa työllistymistä ajatellen, Nieminen kuvailee.

– Työelämälähtöiset projektit ovat myös niitä, joista tulee yleensä aina kaikista parasta opiskelijapalautetta. Yritykset saavat projekteista hyödyn ja ne ovatkin aina innolla lähteneet mukaan. Ikinä ei ole ollut hankaluutta löytää yrityksiä mukaan.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat