Puheenaihe

Takavuosien parjattu automerkki on nyt tuontihitti – IS: Työmatka-ajossa kulutus liki nolla

Opel Ampera tuli myyntiin Suomessa kesäkuun alkupuolella 2012.

Arkisto/ Jussi Vehkasalo

Poikkeuksellisen edulliset käyttökulut ovat nostaneet käytettyjen autojen kaupassa Opel Amperat yllätysmenestykseen.

Myös hankintahinnaltaan Ampera kuuluu töpselihybridien ehdottomasti edullisimpaan päähän, kertoo Ilta-Sanomat.

Ampera tuli myyntiin 2012. Se oli seinästä ladattavien plug-in-hybridien pioneereja, joka kulki jo heti ensimmäisistä versiostaan lähtien pelkän sähkön voimalla vähintään 50 ja parhaimmillaan jopa 80 kilometriä kerralla. Autossa on lisäksi 35 litran polttoainesäiliö.

Tankillinen riittää pitkään, jos omat ajotarpeet ja auton taloudellinen käyttötapa kohtaavat. IS kertoo, että Amperan kulutus työmatka-ajossa on liki nolla.

Esimerkiksi Autotalli.comissa vaihto-Amperoiden yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan järjestään 1,2 litraa satasella.

Lukema lienee saavutettavissa, jos Amperalla ajaa lähinnä pätkäajoa ja pitää autoa jatkuvasti latauksessa esimerkiksi kotona ja työpaikalla.

Käytetty Ampera asettuu IS:n mukaan 10 000 – 25 000 euron hintaluokkaan. 

Opel on perinteinen merkki, mutta sitä on riivannut menneinä vuosina huono maine. Esimerkiksi Astralla oli paljon laatuongelmia ja Vectraa pidettiin kilpailijoihin nähden vanhentuneena.

Suomessa merkki vajosi alennustilaan ja riutui pitkään 3–4 prosentin markkinaosuudessa. Viime vuosina Opelin markkinaosuus on kuitenkin parantunut malliston uudistumisen myötä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat