Paikalliset

Kääpiökokoisten ”Pompan nappien" harrastajat kokoontuvat kesällä Seinäjoella

KAUPUNKI Italialaisen Fiat 600 -automerkin harrastajat järjestävät Seinäjoen leirintäalueella kokoontumisajot.

Fiat 600 tunnetaan myös lempinimellä ”Pompan nappi”. Taneli Brandt itse omistaa nämä kaksi merkkiautoa.

Taneli Brandt

Vuonna 1955 automarkkinoille lanseerattiin italialainen uutuus. Suomessa se sai myöhemmin lempinimen ”Pompan nappi”.

Pomppa on vanhahtavaa kieltä ja tarkoittaa päällystakkia.

Fiat-autotehtaan lanseeraama auto oli Fiat 600, 3,3 metriä pitkä ja 1,4 m leveä kääpiöauto, jossa moottori sijaitsi auto takaosassa.

Pienestä koostaan huolimatta ”Pompan napin” kyydissä matkusti neljä henkeä.

– Nykyaikaisten autojen vierellä kääpiökoko huvittaa. Vielä kun tällainen 130-kiloinen ukko nousee autosta parkkipaikalla, ei siinä kauaa tarvitse seistä, kun joku tulee juttelemaan. Todella usein ihmisiltä löytyy omakohtaisia tarinoita autosta. Kyseessä on sympaattinen vehje, joka herättää hilpeyttä, seinäjokelainen Fiat 600 -autoharrastaja Taneli Brandt kertoo kokemuksesta.

Ensi elokuussa Fiat 600 on jälleen ajankohtainen auto Seinäjoella.

Brandt on järjestämässä ensi kesäksi Seinäjoen leirintäalueelle Fiat 600 -kokoontumisajoja yhdessä italialaisen automerkin suomalaisen merkkikerhon Gruppo Fiat Finlandin kanssa.

– Tapahtumaa on aiemmin järjestetty viitisen vuotta Vaasassa, missä se parhaimmillaan kokosi viitisenkymmentä autoa. Etelä-Suomesta kantautui kuitenkin viime vuoden jälkeen palautetta, jonka mukaan Vaasa on hieman sivussa. Siksikin tapahtuma tuodaan nyt Seinäjoella, Brandt kertoo.

Perusteet tapahtuman siirtämiseksi ovat olemassa, sillä ovathan seinäjokelaiset Brandtin mukaan tunnetusti innokasta autokansaa.

Leirintäalueelle suunnitellaan kokoontumisajojen lisäksi oheistapahtumaa, jossa tuodaan esille autojen tekniikkaa. Saatetaanpa leirintäalueella pistää jopa yksi auto paloiksi. Ainoastaan siksi, että se voidaan kootaan uudelleen.

– Näissä on aina pieni pilke silmäkulmassa, ja sen mukaan mennään nytkin, Brandt toteaa.

Silmäkulmassa oleva pilke on Brandtin mukaan hyväntahtoinen. Huvittavuus muodostuu pitkälti juuri auton koosta, mutta myös sen yksinkertaisesta rakenteesta.

Fiat 600 -mallin kultavuodet ajoittuvat sen valmistusvuosiin 1955–1974. Tuolla aikavälillä Suomeen arvioidaan tuodun noin 70 000 autoa.

Yksi syy auton suosioon oli sen hinta: Fiat 600 oli aikansa edullisimpia henkilöautoja markkinoilla. Inflaatio ja elinkustannusindeksi huomioiden auton hinta uutena ostettaessa olisi Tilastokeskuksen mukaan nykyrahassa noin 9 500 euroa.

Suosion kerrotaan perustuneen edullisuuden lisäksi helppoon huoltoon. Yksinkertainen rakenne oli myös halpa korjata varaosiensa vuoksi.

Ajoneuvorekisterissä ”Pompan napin” eri versioita on Suomessa edelleen noin 460. Vaikka osa Suomeenkin tuoduista autoista oli valmistettu vuoden 1970 jälkeen lisenssisopimuksella Seatin ja Zastavan tehtailla, ajoneuvorekisterissä autot ovat Fiatin nimellä.

Brandt kertoo, että Gruppo Fiat Finland ei karsasta lisenssisopimuksella valmistettuja autoja. Aikanaan autoihin on kuitenkin autoliikkeissä vaihdettu logot brändisyistä ja asiakkaiden toiveesta. Näin Brandt muistaisi tehdyn esimerkiksi Seinäjoella, missä autoja myi Hemmingin autoliike sekä Hankkija. Jälkimmäisessä Brandtin mukaan ”maanviljelijöille paskan ja traktorien ohessa”.

– Lähes kaikkiin autoihin lyötiin Fiatin logo, sillä ihmiset halusivat sen, Brandt selvittää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat