Puheenaihe

Koffin norjalaispomo hämmästelee Suomen politiikkaa – "Miksi halutaan suosia ranskalaista farmaria?"

Anders Frydenlund on toimitusjohtajana päässyt tutustumaan Sinebrychoffin juomatuotteisiin. Suosikki on Koff-olut, jota hän kertoo nauttivansa muutaman annoksen perjantaisin töiden jälkeen.

Anton Soinne

 200 vuotta täyttävä Sinebrychoff on Pohjoismaiden vanhin panimo ja koko Suomen kolmanneksi vanhin yritys – vain Fiskars ja Yliopiston Apteekki ovat vanhempia. 

Kahdessa vuosisadassa yhtiöstä on kehittynyt nykyinen 700 työntekijän kansainvälinen panimo, joka myy noin 300 miljoonaa litraa juomaa vuodessa. Norjalainen toimitusjohtaja Anders Frydenlund sanoo, että Sinebrychoffilla menee hyvin.

Tunnetuimpia tuotemerkeistä ovat oluet Koff ja Karhu, energiajuoma Battery, siiderit Crowmoor ja Somersby sekä tietysti Coca-Cola, jota Sinebrychoff valmistaa, myy ja jakelee Suomessa.

Suomalaisessa alkoholikeskustelussa pitäisi Frydenlundin mielestä keskittyä haittojen sijasta positiivisiin asioihin.

– Nuoret eivät käytä yhtä paljon alkoholia kuin ennen, ja alkoholittomien oluiden kulutus on kasvussa. Alkoholinkäytöstä on Suomessa tehty pahempi asia kuin se oikeasti onkaan. Suomessa ei enää eletä kieltolain vuosia, hän huomauttaa.

Parjattu alkoholipolitiikkamme ei kirvoita norjalaiselta erityistä arvosteluryöppyä – paitsi yhdessä asiassa.

– Minulle lainsäädännössä ei ole mitään outoa, koska se on jossain määrin jopa vapaampaa kuin Norjassa. Olutvero on kuitenkin liian suuri, selvästi suurinta EU:ssa. Lisäksi olut on kovemmin verotettua kuin viini. Miksi hallitus haluaa tukea ranskalaisen farmarin viininvalmistusta, mutta ei suosi Suomessa toimivaa panimoa, joka tekee oluensa suomalaisista raaka-aineista? Sitä en ymmärrä, Frydenlund puuskahtaa.

Suomessa Sinebrychoff on viime vuosina kilvoitellut markkinajohtajan asemasta. Anders Frydenlundin mukaan yhtiö aikoo jatkossakin keskittyä kotimaahan, vaikka tuotteista esimerkiksi Batterya myydään monissa maissa, Portteria kaupataan Yhdysvalloissa jopa 40 eri osavaltiossa ja Karhu on herättänyt mielenkiintoa Kiinan markkinoilla. 

– Vientituotteet tuntuvat olevan tärkeitä suomalaisten kansalliselle itsetunnolle. Meille vientimenestys ei ole kovin tärkeää, mutta kivaa se toki on, Frydenlund hymyilee.

Yhtiön historia on pitkä, mutta Frydenlund haluaa Sinebrychoffin katsovan tulevaisuuteen ja toimivan ympäristön hyväksi. Yhtiö on mukana kestävän kehityksen ohjelmassa, jossa se on sitoutunut laskemaan hiilenkäyttönsä nollaan ja puolittamaan vedenkäyttönsä vuoteen 2030 mennessä.

– Uskon, että vastuullisuus on myös kilpailuvaltti, kun tulevaisuuden työntekijät valitsevat työpaikkojaan, Anders Frydenlund näkee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Alkoholin kulutus kasvoi viime vuonna hieman – johtui aivan muusta kuin vahvojen oluiden ja lonkeroiden tulosta ruokakauppoihin21.2.2019 10.21

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat