Puheenaihe

Bussiturman tutkinta paljasti useita puutteita alan turvallisuudessa – ministeriölle lista tarvittavista parannuksista

Neljä ihmistä kuoli, kun bussi ajoi sillalta alas ja putosi junaraiteille Kuopiossa viime vuoden elokuussa. Kuvituskuva.

ilpo kekki

Kuopion bussiturman onnettomuustutkinta on valmistunut. Raportin mukaan onnettomuuteen johtaneet syyt kertovat koko linja-autoalan turvallisuudessa olevan vakavia puutteita, jotka pitää korjata kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden parantamiseksi.

Kuopiossa tapahtui elokuussa vakava onnettomuus, jossa moottoritien liittymästä poistunut linja-auto putosi sillalta alas päätyen alas junaradalle.

 

Onnettomuudessa kuoli neljä matkustajaa, vakavasti loukkaantui yhdeksän ja lievästi kymmenen.

Tutkinnassa ilmeni, että Kuopion bussiturmassa kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat hänen vireystilaansa. Sen vuoksi lähestyvän risteyksen havainnointi ja jarrutusyritys epäonnistuivat.

Kuljettaja oli ajanut kyseisen yhtiön autoja satunnaisesti, joten hänellä oli vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta ja hän tunsi sen hallintalaitteet huonosti.

Ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkemää risteykseen.

Yhdessä nämä tekijät vaikuttivat onnettomuuden syntyyn. Kuolemat ja vakavat loukkaantumiset olivat seurausta putoamisesta junaradalle noin kymmenen metrin korkeudesta. Linja-autossa ei ollut onnettomuuteen vaikuttavia teknisiä vikoja.

Onnettomuustutkintakeskus lähettää liikenne- ja viestintäministeriölle esityksenä kuuden kohdan säännökset, joiden avulla linja-autoalan turvallisuus päivittyisi tähän päivään.

 

Nykyisellään useimmista linja-autoyrityksistä puuttuu tyystin dokumentoitu turvallisuusjohtaminen, joka mahdollistaisi systemaattisen turvallisuuden kehittämisen.

Onnettomuustutkijoiden mukaan alalle tarvitaan pikaisesti muiden muassa järjestelyt kuljettajan valitsemiseksi työtehtävän mukaan, kunnollinen työterveyshuolto, hyvä työvuorosuunnittelu ja mahdollisimman turvallinen kalusto.

– Turvallisuusjohtamisjärjestelmien kehitys on linja-autoalalla ollut valitettavan hidasta. Muissa liikennemuodoissa kuten ilmailussa, raideliikenteessä ja vesiliikenteessä asia on edennyt paremmin, ja kuljettajien terveydentilan seuranta kattavampaa, tutkinnanjohtaja Kai Valonen sanoo.

– Turvallisuusjohtaminen olisi syytä laittaa ripeästi kuntoon myös linja-autoalalla.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat