Paikalliset

Kun omat kädet eivät riittäneet, apuun pyydettiin opiskelijat – SeAMKilla työstettiin keinoja tuottajien avuksi

SeAMKin opiskelijat tekivät markkinointiviestintää Reko-lähiruokaringille. Kuvassa vasemmalta Maria Helin, opettaja Terhi Anttila, Janette Peltola, Julia Hautamäki, Atte Saari ja Soila Huhtaluhta. Kuvasta puuttuu projektissa mukana ollut Tomi Laaksoharju.

Riina Haapala

Seinäjoen Reko-lähiruokarengas on saanut uutta apua toimintansa markkinointiin. Lähiruokarengas on toiminut Seinäjoella vuodesta 2015. Rekon tuottajat ilmoittavat myytävistä tuotteistaan Facebook-ryhmässä, jota ylläpitävät vapaaehtoiset.

– Meillä ei ole kauheasti resursseja kehittää toimintaa ja tuottajilla on myös rajalliset resurssit, kertoo ylläpitäjä Soila Huhtaluhta.

Reko pyysikin apua markkinointiin SeAMKilta, josta löytyi viisihenkinen opiskelijaryhmä kehittämään lähiruokarenkaan markkinointiviestintää projektiopintoina.

Seinäjoen Rekon Facebook-ryhmässä on jäseniä yli 8 000, mutta kaikki eivät ole aktiivisia. Aktiivisia tuottajia on mukana noin 50. Projektin tavoitteena oli kasvattaa Rekon tunnettavuutta ja saada lisää asiakkaita.

– Aivan varmasti on ihmisiä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita, mutta eivät ole Rekosta koskaan kuulleetkaan, Huhtaluhta sanoo.

Osana projektiaan opiskelijat tekivät kyselyn sekä nykyisille että potentiaalisille asiakkaille.

– Kyselyssä ilmeni, että yli puolet sanoivat mieluusti tukevansa ja ostavansa lähiruokaa, kertoo Atte Saari.

Projektin tuloksena on syntynyt konkreettisia apukeinoja.

– Facebook-postauksia, kuvia, flaijereita ja mainosvideoita, Janette Peltola luettelee esimerkkejä toimenpiteistä.

– Teemme tuottajille Facebook-pohjia, että he saisivat omaa tilaansa mainostettua ja opetetaan, miten mainontaa voi kohdentaa, Julia Hautamäki lisää.

– Palaute tuottajilta on ollut tosi positiivista, Maria Helin sanoo.

Osalla Rekon tuottajista on tuotteita myös kauppojen hyllyillä. Suurin osa on kuitenkin niitä, joilla näin ei ole. Soila Huhtaluhta sanoo, että Rekossa on hänen mukaansa parasta fiilis.

– On kiva henki ja asiakkaat näkevät sen vaivan, että tulevat hakemaan tuotteet suoraan tuottajilta. Samalla kertaa saa sekä hankittua lähellä tuotettuja herkkuja ja raaka-aineita että tuettua paikallisia pientuottajia. Heitä pääsee Rekossa tapaamaan ja jututtamaan itse, Huhtaluhta sanoo.

Videoita kuvatessa opiskelijatkin huomasivat yhteisöllisyyden. Tuottajat saattavat tuntea asiakkaansa jo nimeltä.

– Tuottajia vartenhan tätä tehdään, opiskelijat muistuttavat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat