Paikalliset

Asemanseudun suunnittelu etenee – satojen miljoonien hanke toteutetaan vaiheittain

Luonnos siitä, miltä Seinäjoen asemanseutu voisi tulevaisuudessa näyttää.

OOPEAA

Seinäjoen asemanseudun kehittäminen nytkähti kesäkuussa eteenpäin, kun Into Seinäjoen toimitusjohtaja Hannu Kantonen siirtyi asemanseudun hankejohtajaksi. Kantosen mukaan hankejohtaja toimii käytännössä projektipäällikkönä, jotta projekti saataisiin rakennusvaiheeseen.

Tarve kokoaikaiselle hankejohtajalle on Kantosen mukaan tiedostettu jo pidempään, mutta nyt maa-alueiden omistajuuksien selkiydyttyä aika oli luonteva. Asemanseudun maa-alueet omistaa kaksi tahoa: valtio eli Senaatti ja Seinäjoen kaupunki.

Asemanseutu käsittää yli 20 hehtaaria maata molemmin puolin ratapihaa.

– Siinä on valtava potentiaali, kun sijainti on niin hyvä ja keskeinen. Ei joka kaupungissa ole rautatieasemaa keskellä kaupunki, Kantonen muistuttaa.

Alue on tällä hetkellä Kantosen mukaan ”urbaania kesantoa” ja etenkin Pohjan puolella on purkukuntoisia rakennuksia.

– Nyt on tilaisuus kehittää aluetta, joka määrittää Seinäjoen kaupunkikuvaa seuraavat vuosikymmenet. Junamatkustajia kulkee ohi kaksi miljoonaa vuodessa, Kantonen sanoo.

– Se on hotspot kaupunkirakenteessa, kun torin ympäryskin saatiin kunnolla vauhtiin. Siitä tulee kaupungin portti ja käyntikortti monella tapaa.

Ennen kesälomia Senaatti ja kaupunki ovat saaneet valmisteltua alustavaa sopimusta siitä, miten hankkeessa edetään. Kantosen mukaan sopimuksen tekoa jatketaan elokuussa ja samalla neuvotellaan Väyläviraston kanssa ratapihan alikulusta. Syksyn työmaana on toteutusmuodon valmistelu. Yhtenä esimerkkinä on käytetty Pasilan Triplaa, joka on toteutettu yhteisyrityksenä. Mitään ei kuitenkaan Seinäjoella ole vielä lyöty lukkoon.

Asemanseudulle on suunnitteilla monenlaista. Alueesta on valmistunut yleissuunnitelma vuonna 2018. Pohjan puolelle on kaavailtu asuntoja ja keskustan puolelle matkakeskustoimintojen lisäksi niin toimistoja, liiketilaa kuin asuntojakin.

Kantosen mukaan jatkosuunnittelun pohjana käytetään vuoden 2017 luonnoksia.

– Ne ovat ihan relevantteja ja toimivat lähtökohtana jatkosuunnittelulle.

Kaikkea ei kuitenkaan olla kerralla tekemässä, vaan toteutus on suunniteltu vaiheittain tehtäväksi.

– Tässä vaiheessa ajatus on, että ensimmäinen vaihe on Alman ja matkakeskuksen välinen alue eli nykyinen bussikenttä.

– Uusi asema-aukio tulisi Kalevankadun jatkeeksi ja se istuisi aika nätisti alueeseen.

Asemanseudun kehittämiseen liittyy myös yksityisiä hankkeita, kuten yrittäjä Petri Pihlajaniemen kylpylähanke vanhoille veturitalleille.

– Se on hieno ajatus ja tukisi hienosti aseman aluetta.

Asemanseudulle on kokonaisuudessaan suunniteltu noin 115 000 kerrosneliömetriä, joiden toteuttaminen maksaisi parisataa miljoonaa euroa. Tällä hetkellä tavoitteena on kuitenkin saada ensimmäinen vaihe etenemään.

– Eihän siellä varmaan mitään vielä rakenneta vuoden kuluessa, mutta että vuoden kuluttua tiedettäisiin, milloin toteutus alkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat