Paikalliset

Kukaan ei halua ajaa Toriparkkiin? Väärin, sanoo toimitusjohtaja – Seinäjoen uusin parkkihalli ylittänyt pysäköintitavoitteet

Seinäjoen uusin parkkihalli, Toriparkki, on herättänyt paljon keskustelua. Heinäkuisena aamuna tilaa riitti useammallekin autolle.

Riina Haapala

Toisin kuin julkisesta keskustelusta voisi luulla, asiakkaat ovat löytäneet Toriparkin.

Viime vuoden maaliskuussa valmistunut pysäköintilaitos on Seiparkin toimitusjohtaja Mika Mäntykosken mukaan ylittänyt kävijätavoitteensa.

Lyhytaikaisia pysäköintejä on heinäkuussa ollut keskimäärin 200 vuorokaudessa, kun niitä on budjetoitu 150 vuorokaudessa.

– Tammi-helmikuussa oli tosi paljon pysäköintejä, kun oli kylmä ja ihmiset tulivat sulattelemaan autoja. Nyt heinäkuussa on ollut vielä enemmän, Mäntykoski kertoo.

Sopimuspysäköinti on Toriparkissa vielä jäljessä tavoitteesta, mutta Mäntykoski uskoo tilanteen paranevan, kun uudet asunnot torin laidalle valmistuvat.

– Toinen syy siihen, miksi sopimuspysäköinti on perässä on se, että kaupunki on määritellyt yleisen pysäköintiluvan kadulle niin edulliseksi. Siitä on noussut iso haloo, että keskustassa työskentelevät varaavat liikkeen edustojen kadunvarsipaikat, joille he pysäköivät yleisellä pysäköintiluvalla.

Mäntykoski uskoo, että osin kyse on tietämättömyydestä.

– Halutaan, että autopaikkoja olisi lähellä nopeaan käyntiin, mutta ei torin läheisyyteen mahdu muutamaa enempää. Toriparkissa on aina 235 autopaikkaa ja siitä on 10 metriä torin pinnalle, Mäntykoski muistuttaa.

Uloskäyntejä on kolme, joista yksi tulee suoraan keskelle Keskustoria.

Mäntykoski kertoo, että ylipäänsä Suomessa pysäköintialalla vasta kolmas vuosi näyttää, mihin todellinen pysäköintimäärä asettuu. Mäntykoski kannustaa kuitenkin kokeilemaan Toriparkkia.

– Se on kuitenkin helpoin ja tilavin paikka pysäköidä tällä hetkellä. Helpompaa kuin kadulle, Mäntykoski sanoo.

– Jos menen itse torikahville, niin jätän auton Toriparkkiin, koska siitä on lyhin ja nopein matka.

Seipark hallinnoi keskustassa Toriparkin lisäksi myös Torikeskuksen parkkihallia. Torikeskuksen hallissa valtaosa pysäköijistä on sopimuspysäköitsijöitä, jotka käyvät töissä joko talossa tai lähialueella. Sopimuksia on enemmän kuin hallissa on paikkoja, sillä esimerkiksi hotelli pyörii ympäri vuorokauden.

– Lyhytaikaisessa pysäköinnissä Toriparkki on ohittanut Torikeskuksen noin kaksin- tai kolminkertaisesti jo ensimmäisen vuoden aikana, Mäntykoski kertoo.

– Torikeskuksen halli on rakennettu sellaisena aikana, ettei sitä ole tehty mukavaksi pysäköidä. On harmi, jos käsitys pysäköintitaloista on se, mitä Torikeskuksen halli on.

Seinäjoen keskustassa useita parkkialueita hallinnoi AutoParkki Norden. AutoParkin alla toimii muun muassa Epstorin parkkihalli. Toimitusjohtaja Christer Hede kertoo, että Toriparkin avaaminen ei ole näkynyt AutoParkin pysäköintimäärissä.

– Operoimme kohteita yli 20 kaupungissa ja kasvukeskuksissa näkyy se, että ajetaan todella lähelle sitä, mihin ollaan menossa. Seinäjoella pystyy minimoimaan kävelyaskeleet jos haluaa, Hede sanoo.

AutoParkki ei julkista pysäköintimääriä, mutta Heden mukaan erityisesti talven kylmillä jaksoilla halutaan ajaa mieluummin maan alle.

– Enemmän pysäköintimääriin vaikuttavat tapahtumat ja kelit kuin uusi toimija.

Pysäköinnin hinta keskustan parkkihalleissa

Avoinna 24/7

0,5€/alkava 20 min, 1,5€/h, yöpysäköinti 0,5€/h, vuorokausi 12€

4 sähköauton latauspistettä.

Avoinna ma–la klo 6–21, pyhinä klo 9–20.

0,5€/alkava 20min, 1,5€/h, vuorokausi 10€

2 sähköauton latauspistettä.

Avoinna klo 6–21

1,5€/h (minimimaksu 0,5€), vuorokausi 10€

2 sähköauton latauspistettä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat