Paikalliset

Kuntosaliyrittäjä uskoo, että saliharjoittelun seuraava tulokas on pelillistäminen

Liikuntakeskus Pulssin Kati Ala-Huikku ja Tommi Kärkkäinen havainnollistavat iWall-peliseinän toimintaa Shawowmaster-liikkuvuuspelillä.

Matias Helinko

Näyttöruudulla on käynnissä kahden henkilön kilpailu virtuaalisessa parkour-maailmassa.

Polvia nostamalla vauhti kiihtyy, keho toimii hahmon ohjaimena. Jo muutaman sekunnin jälkeen pelaajien hengitys tihentyy.

– Pelit on suunniteltu niin, että pelaaja käyttää kehoaan molemmin puolin. Ne ohjaavat meidät käyttämään kehoa sillä tavalla, kun meidät on luotu liikkumaan. Se tuo automaattisesti kaikki tarvittavat liikeradat, Liikuntakeskus Pulssin yrittäjä Kati Ala-Huikku kertoo hieman hengästyneenä.

Yksi kuntosaliharjoittelun tulevista trendeistä on pelillistäminen, jossa liikkumista motivoidaan videopeleistä tutuilla elementeillä.

– Suomessa on toistaiseksi yksittäisiä juoksupelejä upotettuina kuntosalien seiniin, mutta liikuntapeliseinät, ne ovat oikeastaan ainoastaan viihdekäytössä. Niitä ei ole osattu vielä tuoda liikuntakäyttöön, Ala-Huikku arvioi.

– Uskon, että peliseinät ovat joka paikassa viimeistään kolmen vuoden päästä. Uskon myös, että liikuntapelit ovat nimenomaan se, millä pysyvät tulevaisuudessa terveinä, ja toimintakyky säilyy.

Pulssi on vasta asentanut tiloihinsa ensimmäisten suomalaisten kuntosalien joukossa kotimaisen tuotekehityksen tuloksen, interaktiivisen iWall-peliseinän, joka mahdollistaa liikkumisen virtuaalisessa ympäristössä. Peliseinän edessä kuntoilija on itse pelin ohjain: kaikki peliin sisältyvät toiminnot hallitaan kehon liikkeillä, ja liikkujan liikettä seuraa liiketunnistin. Pelit siis etenevät ainoastaan hyppimällä, pomppimalla ja heiluttelemalla.

Ala-Huikku näkee, että ensivaiheessa kohderyhmä on lapset ja nuoret. Lasten kohdalla pelillistäminen on yksi tapa saada heidät liikkeelle näyttöjen ääreltä. Ala-Huikun mukaan ”jotakin on pakko tehdä”, jotta yleisliikuntataidot ja kehon hallinta paranisivat.

– Toimin myös huippu-urheilun parissa painissa. Huippu-urheilun tämän hetkinen ongelma on se, että lapset eivät pieninä liiku: ei enää juosta metsissä, roikuta puissa, taiteilla, uida, hypitä ja pompita. Sitten lähdetään lajin pariin ja käydään ainoastaan lajitreeneissä. Se on ihan hälyttävää, kuinka lapset saattava olla jo kymmenvuotiaina fysioterapeutin pakeilla sen takia, että heillä on rasitusmurtumia.

Lasten ja nuorten lisäksi Ala-Huikku näkisi pelillistetyn liikunnan ikäihmisten ja liikuntarajoitteisten harjoittelussa.

Liikuntarajoitteiset pystyvät liikkumaan muiden perheen jäsenten kanssa samanaikaisesti ilman soveltamista.

– Kaikki ovat sanoneet, että tämä on heille ensimmäinen paikka, jossa he pystyvät tasavertaisesti toimimaan. Se on valtavan iso asia. Ei tarvitse soveltaa mitään.

Kajaanilaisen virtuaalisten liikuntatuotteiden kehittäjä CSE Entertainment -yrityksen on iWall-peliseinää on toistaiseksi myyty kauppakeskusten, risteilyalusten, lentokenttien, hotellien ja liikuntakeskusten lisäksi kouluihin. Kansainvälisille markkinoille aktiivisesti pyrkivän yrityksen tuotteita on toistaiseksi myyty 25 eri maahan.

Erityisesti lasten- ja nuorten liikkumiseen kehitetty tuote on saanut kiitosta niin aktiviteettipuistoista kuin kuntokeskuksista ympäri maailman. Kouluissa seiniä käytetään esimerkiksi välituntiaktiviteettien tukena.

Liikunnan pelillistäminen:

Liikunnan pelillistämisestä käytetään sanaa exergaming, joka on yhdistelmä sanoista ”exercise” ja ”gaming”. Pelillistämisellä pyritään tuomaan liikuntaan mukaan pelien motivoivaa vaikutusta sekä sosiaalista luonnetta.

Pelillistetyn liikunnan hyödyiksi katsotaan lista ominaisuuksia, kuten nopeuden, tasapainon, kestävyyden, reaktioajan, ketteryyden, koordinaation, rytmitajun, tarkkaavaisuuden ja avaruudellisen hahmottamisen kehittyminen.

CSE Entertainment -yrityksen kehittämän iWallin ajatuksena on kilpailla eri lajeissa (Parkour, SpaceShooter, Football) kaveria vastaan tai liikkuvuuspelissä (Shawowmaster) keskittyä liikkuvuusharjoitteisiin yksin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat