Paikalliset

Onko Etelä-Pohjanmaa vetovoimainen matkailijalle? kysyy matkailuyhtiön uusi toimitusjohtaja – näillä eväillä tilannetta lähdetään korjaamaan

Etelä-Pohjanmaan Matkailun uusi toimitusjohtaja Tuula Lahti toivoo, että kunnat ja yritykset lähtisivät mukaan matkailuyhteistyöhön.

Riina Haapala

Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy brändäsi itsensä uudelleen. Viime viikolla julkistettiin uusi brändi, Visit Lakeus. Yhtiö tulee myöhemmin muuttamaan myös nimensä Visit Lakeudeksi.

Uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin Into Seinäjoen markkinointipäällikkö Tuula Lahti, joka vastaa myös Visit Seinäjoesta.

Lahti sanoo, ettei Etelä-Pohjanmaalla ole oikeastaan koskaan ollut maakunnallista matkailubrändiä.

– Etelä-Pohjanmaan Matkailun sivusto oli yhtiön nimellä ja sivut olivat vanhanaikaiset, Lahti toteaa.

– Vuosi sitten lähdettiin käynnistämään uutta matkailubrändiä, tosin nimi sille tuli vasta kesän myötä.

Visitlakeus.fi-sivusto julkaistiin reilu viikko sitten ja Lahden mukaan nyt sinne yritetään houkutella kuntia ja yrityksiä mukaan. Tällä hetkellä mukana ovat Alavus, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lappajärvi, Seinäjoki, Soini ja Ähtäri.

– Työ on vasta alussa. Tavoite on, että sivusto olisi maakunnallinen.

Tällä hetkellä tieto maakunnan matkailukohteista on melko hajallaan eri paikoissa.

– Harvaa matkailijaa kiinnostaa, mihin kuntaan hän on menossa. Matkailija on menossa kohteeseen, oli se sitten nähtävyys tai tapahtuma. Tarjonnan pitäisi olla mahdollisimman helposti löydettävissä, että vaikka Tangomarkkinakävijä voisi katsoa, mitä muuta hän voi tehdä Seinäjoella tai lähialueella.

Lahti kertoo, että uudella brändäyksellä ja toimitusjohtajalla on haluttu lähentää yhteistyötä Into Seinäjoen kanssa. Seinäjoen kaupunki on matkailuyhtiön suurin maksaja ja ensi vuoden alusta Into tarjoaa yhtiölle talous- ja hallintopalvelut.

– Toimintaa tehostetaan ja totta kai raha puhuu, Lahti toteaa.

Lahti kuitenkin sanoo, ettei sillä ole väliä, kuka omistaa osakkeet. Tärkeintä olisi lisätä yhteistyötä. Haasteeksi Lahti nimeää sen, onko maakunta vetovoimainen matkailijoiden kannalta.

– Meillä on hyviä kesätapahtumia ja perhematkailukohteita, joita on tuotu esiin Lakeudelle-kampanjassa. Ja nyt kun tulee vielä Ideapark, tässä on aika hyvä kombinaatio. Me taklataan aika monta muuta kohdetta Suomessa.

Lahti toivoisi myös yrityksiltä uskallusta ottaa kehitysaskelia, jotta ne vahvistaisivat omaa toimintaansa ja näkyvyyttä.

– Esimerkiksi Ähtärissä on pandahankkeen myötä käynnistetty oheishankkeita. SeAMK on myös paljon tehnyt eri hankkeiden muodossa työtä yritysten kehittämiseksi.

Visit Lakeus -brändiuudistuksen myötä tiedotettiin myös matkailuinfon siirtymisestä Ideaparkin infopisteen yhteyteen. Lahti kertoo, että päätökset on tehty jo ennen hänen aikaansa.

– Ideapark on merkittävä palvelujen keskittymä. Rautatieaseman tiloista on luovuttu jo aiemmin eikä infopistettä ole hetkeen ollut, Lahti toteaa.

– Asemalla on edelleen esitetiski ja se tulee jatkossakin olemaan, mutta ei näillä näkymin erillistä infopistettä.

Lahti sanoo, että aseman infopisteestä tultiin kyselemään lähinnä VR:n junalippuja, vaikkei niitä siellä koskaan myyty. Tilat eivät olleet erityisen käytännölliset ja kun muustakin lipunmyynnistä luovuttiin, myös tilasta luovuttiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat