Paikalliset

Seinäjoen nuorten tietokonetaidot heikentyneet takavuosista – rohkeus korvaa puuttuvia taitoja

Seinäjoen lyseon tietotekniikan opettaja Jaana Korpela arvelee, että yksi syy tietokonetaitojen heikkenemiseen on se, ettei koneita käytetä kotona.

Riina Haapala

Lapset ja nuoret ovat näppäriä älypuhelimenkäyttäjiä, mutta niin sanottujen työkaluohjelmien käytössä on enemmän haastetta.

Pruukin yhtenäiskoulun rehtori Marko Varamäki kertoo, että Seinäjoen kouluissa on laadittu yhteinen strategia, jossa on asetettu kullekin ikäluokalle tavoitteet.

Seinäjoen kouluissa on käytössä O365-ympäristö ja Varamäen mukaan tavoitteena on, että kuudesluokkalaiset osaisivat käyttää sitä riittävän hyvin, jotta käyttö sujuisi yläkoulussakin. Varamäki kuitenkin toteaa, että kaikissa kunnissa tilanne ei ole yhtä hyvä.

– Seinäjoki on muuttovoittokunta, jolloin kaikkien taidot eivät ole samalla tasolla ja muualta muuttaneet saattavat joutua kirimään, Varamäki kertoo.

Varamäen mukaan viihdekäyttö on nuorilla hyvin hallussa.

– YouTube osataan ja jos kuvanlaatu on huono, tulee palautetta, Varamäki nauraa.

Yläkoulussa kuitenkin valmistaudutaan jo lukioon ja työkaluohjelmien käyttö opetellaan työhakemuksen tekemisestä lähtien. Toisaalta nuoret ovat nopeita oppimaan.

– Jos vaikka pitää tallentaa kuvia tai linkkejä pilveen, niin se on kerta tai kaksi ja sitten se sujuu näppärästi. Asennepuoli on kunnossa, Varamäki kertoo.

Seinäjoen kouluissa oppilailla ei ole henkilökohtaisia laitteita, mutta laitteet pyritään järjestämään koulun puolesta. Käytössä on tietokoneiden lisäksi niin iPadeja kuin Chromebookkejakin.

– Olisi hyvä, että oppilailla olisi tuntumaa kaikenlaisiin käyttöjärjestelmiin.

Henkilökohtaisia laitteita Seinäjoen oppilailla ei ole. Varamäen mukaan monilla kouluilla on puutteita laitteiden määrässä, mutta opetussuunnitelman tavoitteet saadaan kuitenkin täytettyä.

– Varmaan tulevaisuudessa menee siihen, että jokaisella on henkilökohtainen laite. Myös omia laitteita saa käyttää, mutta niitä ei ole niin paljon. Meidän ikäluokalla reput lentävät vielä sinne ja tänne ja se voi käydä kalliiksi isän ja äidin kukkarolle.

Seinäjoen lyseon tietotekniikan opettaja Jaana Korpela kertoo, että nuorten tietokonetaidot ovat heikentyneet.

– Esimerkiksi tallentaminen tiettyyn paikkaan, kansiorakenteen ymmärtäminen ja toimisto-ohjelmien käyttö voivat aiheuttaa haasteita, Korpela kertoo.

Korpela arvelee, että osasyynä tähän on se, että kodeissa yhä harvemmin ollaan tekemisissä tietokoneiden kanssa.

– Monella nuorella on hyvät taidot, mutta ne kohdistuvat mobiililaitteisiin, puhelimen ja tabletin käyttöön, Korpela sanoo.

– Niissä nuoret ovat tosi näppäriä ja jos tunnilla ottaa uuden sovelluksen käyttöön, nuoret huomaavat nopeasti, kuinka se toimii.

Lyseolle tulee oppilaita useista kouluista Seinäjoen alueelta. Korpelan mukaan erot eri kouluista tulleiden oppilaiden välillä ovat tasaantuneet.

– Voi olla, että alakouluissa on alettu ottaa enemmän tietokoneita mukaan opetukseen, Korpela arvelee.

Korpela myös kiittelee nuoria rohkeudesta kokeilla uutta.

– Se, että uskaltaa kokeilla, korvaa puuttuvia taitoja.

Tiesitkö?

Vuonna 2018 internetiä käytti 16–89-vuotiaista suomalaisista 89 prosenttia ja 76 prosenttia monta kertaa päivässä.

Yleisimmin internetiä käytetään matkapuhelimella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat