Puheenaihe

Lihastreeni torjuu parhaiten kehon rappeutumista ja auttaa säilyttämään muistia – yksi lihasryhmä on erityisen tärkeä 

Lihastreeni torjuu parhaiten kehon rappeutumista ja auttaa säilyttämään muistia – yksi lihasryhmä erityisen tärkeä 

Arkistokuva/Armi Suojanen

Lihaskuntoharjoittelu on tehokkain keino ehkäistä ja hidastaa elimistön rappeutumista varsinkin lihaksissa ja luissa, kertoo Turun yliopistollisen keskussairaalan ylilääkäri, sisätautiopin dosentti ja erikoislääkäri Jan Sundell.

Lihasharjoittelu on myös aivojumppaa ja voi torjua muistihäiriöitä.

Sundell suosittelee senioreille lihaskuntotreeniä ainakin kahdesti viikossa.

– Erityisen tärkeää on jalkojen lihasten treenaaminen. Paras lihaskuntoliike seniorille on jalkakyykky. Kävelynopeus paranee ja tuolista pääsee helpommin ylös, kun jaloissa on voimaa. Tasapaino paranee ja kaatumisriski pienenee, Sundell sanoo Suomen Seniorihoiva Oy:n tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pitääkö huolestua, jos muisti pettää keski-ikäiselläkin? – Muistiohjaaja kertoo, milloin oire on merkki sairaudesta19.9.2019 06.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat