Paikalliset

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri vaihtaa potilastietojärjestelmää – lauantaina palataan hetkeksi kynään ja paperiin

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin tietojärjestelmäsuunnittelija Jarmo Haukilahti ja tietohallintojohtaja Ari Pätsi kertovat, että lauantaina kaikki tiedot kirjataan vastaanotoilla paperille.

Riina Haapala

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri ja kaikki maakunnan terveyskeskukset vaihtavat lauantaina 23. marraskuuta uuteen potilastietojärjestelmään.

Nykyisen Effica-järjestelmän tuki päätty vuodenvaihteessa. Käytännössä uusi Lifecare on vain päivitys nykyiseen, mutta normaalia päivitystä isompi.

Tavalliselle kuntalaiselle päivityksen ei pitäisi tietohallintojohtaja Ari Pätsin mukaan näkyä juuri lainkaan. Terveydenhuollon ammattilaisille päivitys puolestaan tarkoittaa muutoksia jo sisäänkirjautumiseen.

– Aina, kun jotain päivitetään, se voi näkyä ensimmäisinä päivinä hitautena vastaanotolla, kertoo tietojärjestelmäsuunnittelija Jarmo Haukilahti.

Tämän vuoksi yksiköitä on pyydetty varaamaan normaalia enemmän aikaa vastaanottokäynteihin ja ottamaan yhden päivän aikana vastaan normaalia vähemmän potilaita.

– Tämä perustuu muiden kokemuksiin, että olisi enemmän aikaa perehtyä, Pätsi kertoo.

– Olemme myös järjestäneet kahden viikon lisätuen käyttäjille.

Lifecare-järjestelmä on otettu käyttöön myös useissa muissa sairaanhoitopiireissä. Näiden kokemuksista on opittu ja myös järjestelmätoimittaja on tehnyt parannuksia. Etelä-Pohjanmaalla käyttöönottoa on myös tämän vuoksi siirretty. Alkujaan päivitys piti tehdä jo vuosi sitten, mutta sitä on siirretty kaksi kertaa.

Itse päivitys alkaa lauantaiaamuna kello 7. Päivä on valittu sen vuoksi, että viikonloppuisin potilaita on arkipäiviä vähemmän. Lauantaina palataan myös vanhanaikaiseen menetelmään: kynään ja paperiin.

– Hoitajat ja lääkärit näkevät järjestelmästä kello seitsemän tilanteen, mutta päivän aikana kaikki tiedot kirjataan käsin paperille. Kun järjestelmä on taas käytössä, tiedot kirjataan koneelle, Haukilahti kertoo.

Katkoksen aikana potilastiedot eivät kuitenkaan voi kadota mihinkään.

– Jos päivitys ei onnistu, voidaan palata siihen aamun tilanteeseen. Ei tällaiseen päivitykseen voitaisi lähteä, jos olisi riski, että tiedot katoavat, Pätsi kertoo.

Haukilahti muistuttaa, että järjestelmien päivittäminen ei ole uutta. Sitä tehdään vuosittain, mutta yleensä katkokset kestävät muutaman tunnin ja ne on tehty arki-iltaisin puoli kymmenen jälkeen.

– Nyt tullaan virkeinä töihin ja on vähemmän toimintaa, niin päivittäminen on helpompaa, Haukilahti sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat