Puheenaihe

Maistraatti ja Väestörekisterikeskus yhdistyivät – pyrkii nyt helpottamaan suomalaisten arkea

Juuri aloittanut Digi- ja viestintävirasto pyrkii vähentämään paperisotaa ja helpottamaan arkea digitalisaation keinoin. Kuvituskuva.

Johanna Erjonsalo

Maistraatti ja Väestörekisterikeskus yhdistyivät uudeksi Digi- ja väestötietovirastoksi. Uusi virasto aloitti toimintansa vuoden 2020 ensimmäisenä päivänä keskiviikkona.

Digi- ja väestötietovirasto pyrkii helpottamaan kansalaisten arkea digitalisaation keinoin.

– Edistämme yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaamme tietojen saatavuutta ja tarjoamme palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin, kuvailee Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari uuden viraston tehtävää tiedotteessa.

Viskari kertoo, että toiminnan ohjenuorana on digitalisaation edistäminen yhteiskunnassa. Kansalaisten asiointia julkisen hallinon kanssa pyritään helpottamaan digitalisaation keinoin.

– Tämä vaatii teknologian ennakkoluulotonta hyödyntämistä, mutta myös uudenlaista toimintakulttuuria ja entistä tiiviimpää yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

 

Asiointi uuden Digi- ja väestötietoviraston kanssa onnistuu usealla paikkakunnalla. Yhdistymisen myötä viraston kaikki palvelupaikkamme säilyvät ennallaan.

– Kansalaiset voivat hoitaa asiansa missä tahansa Digi- ja väestötietoviraston palvelupisteessä eli entisissä maistraattien palvelupisteissä eri puolilla maata, kertoo Viskari.

Digi- ja väestötietovirasto haluaa muuttaa viranomaisasioiden hoidosta vallitsevia mielikuvia.

– Yhdistämällä eri viranomaisilla jo olevaa tietoa kansalaisen ei esimerkiksi tarvitse täyttää hakemuksiin yhteystietojaan joka kerta yhä uudelleen, vaan tiedot päivittyvät hakemukseen automaattisesti taustajärjestelmistä, kuten väestötietojärjestelmästä, havainnollistaa Viskari tiedotteessa.

 

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta.

Viraston tehtäviä ovat muun muassa siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito.

Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat muun muassa Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat