Vierasblogi

Kolumni: Markkinointiteknologia on hyvä renki!

Esko Reinonpoika Alanko.

Yrityksemme MicroMedia täytti 40 vuotta tänä syksynä.

Usein minulta kysytään: mikä on ollut suurin muutos markkinointialalla näiden vuosien aikana.

Vastaukseni kysyjille on, että globalisoituminen ja microverkoston syntyminen. MicroMedian nimihän syntyi aikanaan siitä, että voidaan mennä kohderyhmissä microtasolle eli valitaan kohderyhmä mahdollisimman tarkasti.

Tänä päivänähän puhutaan micromarkkinoinnista eli olemme olleet todella aikaamme edellä. Niinkuin mainostoimistoguru Ami Hasan sanoi minulle joskus, kun siunailin, että olen ollut alalla niin pitkään, että älä murehdi, me tulemme uudestaan muotiin.

On helppo katsoa teknologian roolia ja puhua digitaalisesta revoluutiosta, jonka laajuus onkin hämmästyttävää.

Puhun enemmän markkinointibusineksen globalisoitumisesta, mikä tietenkin on mitä suurimmassa määrin juuri teknologian ansiota.

Tärkein asia kuitenkin on, mikä meidän täytyy muistaa, että se ei ole vain markkinointiteknologia , joka tekee eron, vaan kuinka me käytämme sitä. Tämä aiheuttaa haasteita, jos mikä.

Sanoisin, että muualla isossa maailmassa markkinointityö on enemmän brändin rakentamista ja meillä Suomessa se on enemmän markkinointiteknologiaa.

Väitän kuitenkin, että sisältö ratkaisee ja se merkkaa, mikä koskettaa meitä tunnetasolla. Markkinointiteknologian tulee olla renki, ei isäntä.

Niinkuin Johnny Rotten on sanonut, että idea on tärkein ja säännöt ovat idiootteja varten.

On vaara, että teknologia aiheuttaa meissä laiskuutta etsiä sitä todellista ideaa.

Muistan haastattelun, jossa J.K. Rowlingilta kysyttiin, että minkä ikäisiä lapsia hän ajatteli, kun hän kirjoitti Harry Potteria, niin hän vastasi, että hän kirjoittaa itselleen. Hän luo jotain, joka koskettaa häntä ja tekemällä näin, se koskettaa samalla miljoonia muita.

Viime kädessä kaikki ostopäätökset tehdään yksilön tunnetasolla, koska tuotteet ja palvelut ovat yhä enemmän samankaltaisia.

Toki, jos meiltä kysytään miksi ostimme vaikka uuden auton, vastaamme rationaalisilla argumenteilla. Haluamme näin antaa itsestämme järkevän kuvan. Ostopäätöksen ratkaisee kuitenkin brändi, jonka rakentamiseen osallistuvat kaikki, ei pelkästään mainonta vaan koko yrityksen henkilökunta. Sillä brändi on ennen kaikkea käyttäytymistä.

Inspiroivaa ja kaupallista loppuvuotta!

Esko Reinonpoika Alanko

hallituksen puheenjohtaja, yrittäjä

Vierasblogi

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet