Riina Haapala

Parempaa palvelua

Mitä sinulle tulee mieleen, kun ajattelet terveyskeskusta? Jonot? Hitaus? Tympeä asiakaspalvelu?

Jos nyökyttelet, et ole ainoa. Terveyskeskuksia kutsutaan usein arvauskeskuksiksi, joista ei oikein saa palvelua ja diagnoosikin poimitaan arvontalippujen joukosta.

Mielikuviin vaikuttavat kokemukset ja jokaisella meistä on, jos ei henkilökohtaisia, niin kaverilta kuultuja tarinoita siitä, kuinka päivystyksessä joutui odottamaan tunteja. Sylissä istui kuumeinen lapsi ja vieressä köhi flunssainen mummo ja parin penkin päässä on joku asvalttia kyntänyt juoppo.

Kirjoitin viime viikolla jutun Etelä-Pohjanmaan terveyskeskusten valmennusohjelmasta. Ideana on parantaa terveyskeskusten kilpailukykyä, nostaa brändiä ja palvella asiakkaita paremmin.

Voisi ajatella, että terveyskeskuksen päätarkoitus on hoitaa potilaita. Se on totta, mutta yksilökeskeisessä maailmassa meistä jokainen on yhä useammin asiakas. Vaadimme palvelua ja mieluiten heti. Ne, jotka ovat työterveyshuollon piirissä, pysyttelevät hiljaa, koska siellä palvelu jo pelaa.

Jos kaikki seinäjokelaiset paukkaisivat yhtä aikaa päivystykseen jonottamaan, kaaos olisi valmis. Eikä tarvita edes koko Seinäjokea, pienempikin määrä riittää. Koska jonottamisessa ei ole järkeä, on kehitetty jo uusia palveluita. Ne jäävät usein vähemmälle huomiolle. Ystäväni tarvitsi hiljattain aikaa sairaanhoitajalle. Soittamisen sijaan hän laittoi ajanvarauspyynnön netin kautta. Seuraavana päivänä tuli tekstiviesti ja ajan sai alle viikon päähän.

Netissä tehtävän pyynnön hän koki hyvänä palveluna. Ei tarvitse roikkua puhelimessa ja odottaa, että joku vastaa, kun ajanvarauspyynnön sai tehtyä silloin, kun itsellä oli sopiva hetki. Systeemi on kätevä ja on ilahduttavaa, että uusia palveluita kehitetään. Kaikilla ei toki ole nettiä, mutta silloin puhelimessa jää enemmän aikaa niille, joilla ei ole.

Kirjoittaja on Seinäjoen Sanomien päätoimittaja.
Riina Haapala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet