Riina Haapala

Kätevästi netissä

Internet on mullistanut tapamme hoitaa asioita. Ei tarvitse enää edes poistua kotoa tai puhua ihmisille, kun vaatteet voi tilata automaattiin ja ruokakassinkin saa kotiovelle. Lähetille joutuu ehkä sanomaan kiitos. Pankit eivät käsittele käteistä ja supistavat konttorien aukioloaikoja, kun asiakkaat ohjataan verkkopankkiin.

Aika, jolloin samaan aikaan ei voinut soittaa puhelimella ja olla netissä, tuntuu kovin kaukaiselta. Nyt sanomme, että muistatko, kun löydämme YouTubesta modeemin soittoäänen.Tänä päivänä netti ja asioiden siellä hoitaminen alkaa olla niin itsestäänselvyys, että sen tajuaa vasta, kun homma ei pelaa.

Yritin kesälomallani vaihtaa sähkölaskun laskutusosoitetta. Muutosta Seinäjoelle on toki jo aikaa ja laskun käyttöpaikka muuttui kyllä oikeaksi muuttaessa. Kotiin tulleessa paperilaskussa olleeseen osoitteeseen ei tullut kiinnitettyä mitään huomiota ennen kuin postiluukusta kolahti muistutuslasku. Alkuperäinen oli mennyt osoitteeseen, josta olimme muuttaneet pois jo yli puoli vuotta sitten. Koska lasku ei ole nimissäni, en voinut laskutusosoitetta puhelimitse muuttaa. Puhelimessa kuitenkin kerrottiin, että muutoksen voi tehdä netissä. Kätevää. Tai sitten ei. Sähköyhtiön verkkosivuilla omat tiedot -sivu tarjosi pelkästään sähköpostin tai puhelinnumeron vaihtamista tai suoramarkkinoinnin sallimista. Kiitos ei, haluaisin vaihtaa osoitteen. Lopulta, lähes jokaisen sivun auki klikattuamme, löysimme kohdan, jossa saattoi lähettää viestin yhtiölle laskutusosoitteen muutoksesta. Jännityksellä odotamme, mitä seuraava lasku sanoo.

Myös autoni osamaksulasku tulee paperisena. Auto on rahoitusyhtiön omistama ja vielä jonkin aikaa makselen sitä pois. Kun kerran laskun mukana tuli sitten mainos, että vaihda kätevään verkkolaskuun, ajattelin, että kyllä kiitos. Verkkolasku ei kuitenkaan ollut sama asia kuin e-lasku. Se ei kyseisellä rahoitusyhtiöllä ole edes vaihtoehto. Tai edes sähköpostilasku. Verkkolasku tuli rahoitusyhtiön omaan verkkopalveluun pdf-muotoisena. Eikä siitä silti kadonnut laskutuslisä. Vaihdoin takaisin paperiseen, josta viivakoodi on helppo puhelimen mobiilipankilla skannata.

Riina Haapala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet