Riina Haapala

Somevitseistä vakavuuteen

Viime viikon lopulla sosiaalista mediaa kiersivät lukuisat kuvat, joiden pääaiheena oli vessapaperi. Ihmiset pudistelivat päätään, kun kaupoissa ostoskärryt täyttyivät muun muassa vessapaperista, makaronista ja jauhelihasta. Kotivara oli äkkiä päivän sana ja aika moni taisi tulla yllätetyksi.

Tosin moni taisi olla myös lukenut Marttojen kotivaraohjeita varsin kirjaimellisesti. Kävin ruokaostoksilla eräässä marketissa perjantaina. Kyseisessä kaupassa tölkkipapujen hylly oli yhtäkkiä tyhjentynyt. Siis hylly, jota en ole vielä kertaakaan aiemmin nähnyt tyhjänä yhdessäkään kaupassa.

Toivottavasti ne, jotka ovat hamstranneet kaappinsa täyteen purkkihernekeittoa, nötköttiä ja papuja, myös syövät kyseiset ruoat.

Jos vielä viime viikolla hamstraukselle vähän naureskeltiinkin, tällä viikolla koronavirus ja sen vaikutukset iskivät monen tajuntaan rajusti. Moni vakavoitui, kun pääministeri Sanna Marin (sd.) luetteli televisiossa uusia suosituksia.

Moni pieni ja vähän suurempikin yrittäjä on pulassa, kun väki linnoittautuu koteihinsa. Sosiaalisessa mediassa onkin alkanut kiertää erilaisia kampanjoita, joissa halutaan tukea pienyrittäjiä ostamalla lahjakortteja ja tilaamalla ravintoloista ruokaa kotiin.

Kun käytännössä kaikki fyysiset tapahtumat on peruttu, on osa alkanut siirtää niitä verkkoon. Parin päivän aikana olen nähnyt useammankin mainoksen muun muassa virtuaalisesta jumpasta. Käsityöyrittäjät puolestaan polkaisivat pystyyn virtuaaliset käsityömessut. Kyseisille messuille on ilmoittautunut jo liki parisataa näytteilleasettajaa.

On hienoa, että vaikka nyt on jouduttu ottamaan fyysistä etäisyyttä, moni on löytänyt uudenlaisia yhteyksiä.

Se, millaiset koronaviruksen vaikutukset tulevat lopulta olemaan, ei ole vielä kenenkään tiedossa.

Riina Haapala

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet