Puheenaihe

Takavuosien parjattu automerkki on nyt tuontihitti – IS: Työmatka-ajossa kulutus liki nolla

Opel Ampera tuli myyntiin Suomessa kesäkuun alkupuolella 2012.

Arkisto/ Jussi Vehkasalo

Poikkeuksellisen edulliset käyttökulut ovat nostaneet käytettyjen autojen kaupassa Opel Amperat yllätysmenestykseen.

Myös hankintahinnaltaan Ampera kuuluu töpselihybridien ehdottomasti edullisimpaan päähän, kertoo Ilta-Sanomat.

Ampera tuli myyntiin 2012. Se oli seinästä ladattavien plug-in-hybridien pioneereja, joka kulki jo heti ensimmäisistä versiostaan lähtien pelkän sähkön voimalla vähintään 50 ja parhaimmillaan jopa 80 kilometriä kerralla. Autossa on lisäksi 35 litran polttoainesäiliö.

Tankillinen riittää pitkään, jos omat ajotarpeet ja auton taloudellinen käyttötapa kohtaavat. IS kertoo, että Amperan kulutus työmatka-ajossa on liki nolla.

Esimerkiksi Autotalli.comissa vaihto-Amperoiden yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan järjestään 1,2 litraa satasella.

Lukema lienee saavutettavissa, jos Amperalla ajaa lähinnä pätkäajoa ja pitää autoa jatkuvasti latauksessa esimerkiksi kotona ja työpaikalla.

Käytetty Ampera asettuu IS:n mukaan 10 000 – 25 000 euron hintaluokkaan. 

Opel on perinteinen merkki, mutta sitä on riivannut menneinä vuosina huono maine. Esimerkiksi Astralla oli paljon laatuongelmia ja Vectraa pidettiin kilpailijoihin nähden vanhentuneena.

Suomessa merkki vajosi alennustilaan ja riutui pitkään 3–4 prosentin markkinaosuudessa. Viime vuosina Opelin markkinaosuus on kuitenkin parantunut malliston uudistumisen myötä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (6)

Kommentit

Omituista?

Omituista? Aikanaan omistin Kadetin sekä Astran, kumpikin oli pomminvarmoja pelejä.

Taas on kopioitu juttu

Taas on kopioitu juttu suoraan toisaalta! Kulutus EI VOI olla melkein nolla, koska on sähkönsiirto, sähkönhinta ja sähkövero! Kaikki ne maksaa ja siirto varsinkin!

Meillä taloyhtiössä lataa

Meillä taloyhtiössä lataa akkua 10 tuntia yht:2€ ja aja 50-100km riippuen akun iästä joten kauppakassina pieni ruokainen , pitää vain käydä kiertämässä kelloa 2h välein ;)

Ei ole nollapäästöistä

Ei ole nollapäästöistä energiankäyttöä. Tämä on ehkä suurin sitkeä myytti tämän ajan keskustelussa.

Näitä ärsyttäjien kommentteja

Näitä ärsyttäjien kommentteja tuloo aina, kun sähköpeleistä puhutaan. Ajoneuvojen päästöillä tarkoitetaan päästöjä AJON AIKANA, eli mitä putkesta tupruaa tien päällä. Niinpä sähköautojen päästöihin ei ynnätä sähköntuotannon ja siihen liittyvän toiminnan päästöjä. Polttomoottoripelien päästöihin ei siis myöskään ynnätä öljyn etsinnän, porauksen, kuljetuksen, jalostuksen sun muun päästöjä.

Eli jos lataa agrekaatilla

Eli jos lataa agrekaatilla akun parkkipaikalla ja ajaa sähköllä on kulutus 0? Ihan noin vaan tiedoksi ettei sitä aikuisten maailmassa noin voi laskea. Vaikka sähköauton kulutuksesa ei tuotantoa huomioida koko sähköauton uskottavuuden tukemiseksi niin sehän ei ole totuus. Jollainhan sähkö tuotetaan ja se on sen kulutus.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat