Puheenaihe

Raju yt-pommi K-ryhmältä – 1500 ihmistä joutuu jännittämään, liki 200 saamassa potkut

Kuvituskuva.

Mikko Kilkki

Kesko-konserniin kuuluvat, autojen maahantuojana toimiva K Auto Oy ja vähittäismyynnistä vastaava K Caara Oy aloittavat 1500 henkilöä koskevat yt-neuvottelut. Yt-neuvotteluiden arvioidaan johtavan enimmillään 190 henkilön työsuhteen päättymiseen, K-Ryhmä kertoo tiedotteessaan.

Autoalan markkinatilanne Suomessa on heikentynyt olennaisesti vuoden 2019 alkupuoliskon aikana. Yt-neuvotteluiden tavoitteena on henkilöstömäärän sopeuttaminen ja organisaatiorakenteen uudistaminen vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta, tiedotteessa todetaan.

– Alkuvuoden aikana henkilöautojen ensirekisteröintien määrä Suomessa on pudonnut yli 12 prosenttia viime vuodesta. Tilanteeseen ovat vaikuttaneet esimerkiksi kuluttajien epävarmuus autoalan teknologiamurroksen keskellä, ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen määrän selvä kasvu ja WLTP-päästömittausten käyttöönotto. Osa näistä tekijöistä on väliaikaisia, mutta emme odota markkinoiden palautuvan aiemmalle tasolle lähitulevaisuudessa. Siksi joudumme sopeuttamaan toimintaamme vallitsevaan tilanteeseen, K Auto Oy:n toimitusjohtaja Johan Friman sanoo tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (15)

Kommentit

Vasemmistokommunistinen

Vasemmistokommunistinen hallinto kyllä työllistää julkiselle sektorille joihinkin huuhaa hommiin. Veronmaksajat maksaa. En yhtään ihmettelisi, että jos tää kommarihallitus saa olla ollavassa koko kauden on julkisen sektorin osuus BKT:stä yli 60%.

Ja tämänhän aloitti jo

Ja tämänhän aloitti jo oikeistohallitus, joka tempaisi ns. kouluttautumisen työpaikoilla eli raakaa työtä koulutuksen varjolla, työttömyyspäivärahat pyörivät ja firmat sai ilmaisia työntekijöitä puoleksi vuodeksi. Kun heille olisi pitänyt alkaa maksaa palkkaa, heidät katsottiin tarpeettomiksi ja otettiin uudet "koulutettavat".

Hah, ei meinannut tulla

Hah, ei meinannut tulla hysteerisestä hihittelystä loppua...ei juma mikä maa. Osaamaton porukka kiukuttelijoita vallassa naamakertoimella valittuna. Kun henkilökohtainen vallanhimo ja ideologia ajaa maan edun edelle. Onnellista konkurssia.

Hyvin sotki berner autoalan

Hyvin sotki berner autoalan ja hyvin nämä punavihreät jatkaa sitä. Kuka uskaltaa enää ostaa autoa? Vanhoja kursitaan kasaan ja ajellaan hamaan tappiin saakka kuten madmaxissa.

Hienoa, tämä on hallituksen

Hienoa, tämä on hallituksen toivoma ilmastoteko!

Että menee hyvin Suomessa.

Että menee hyvin Suomessa.

Jep,näin saadaan Suomi

Jep,näin saadaan Suomi nousuun....Sitten roudataan afrikasta 300 000 halpatyöläistä tilalle..

Ei ne töitä tee. Sossusta

Ei ne töitä tee. Sossusta rahaa ja Helsingin kaupunki järkkää ilmasen asunnon.

Sipilä ja Berner täysin

Sipilä ja Berner täysin syypäitä tähän loivat automyyntiin valtavan epävarmuuden missä lopputuloksena tuonti autojen räjähdys myynnissä.Huom saastuttavien autojen reilu lisäys.

Öö? Suurin osa Suomessa

Öö? Suurin osa Suomessa myydyistä autoista on tuontitavaraa. Se, että joku tuo auton itse ei lisää millään tavalla sen saastuttavuutta.

Kyllä se vaan lisää. Kun

Kyllä se vaan lisää. Kun katsoo lukuja uusien ja käytettynä tuotujen autojen CO2-päästöistä, niin käytettynä tuotujen CO2 on kolmanneksen isompi (tai puolet, riippuu kummasta päästä asiaa katsotaan). Kun polttoaineen kulutus kasvaa, kasvavat myös kaikki muut päästöt. Ja kuinka monesta uudesta on poistettu hiukkassuodatin, verrattuna käytettynä tuotuihin louskuihin? Tuojalla ei sinällään ole muuta vaikutusta kuin se, että yksityiset tuovat isoruokaisia Euro 3-/Euro 4-tason autoja, joiden hiukkas- ja NOx-päästöt ovat korkeita, ja uusissa mennään Euro 6-tasolla, jolloin putkesta ei tule pienhiukkasia ja NOxia juuri lainkaan.

Ei se 3-5 vuoden ikäinen

Ei se 3-5 vuoden ikäinen "tuonti"auto ole mikään "lousku". Se on luultavasti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin vastaava "kotimainen". Autovalmistajat oppivat kokoajan paremmin huijaamaan CO2-testeissä, eli todellinen ero päivittäisessä ajossa on paljon pienempi kuin tuo mittauslukema antaa ymmärtää. Suomessa ei ylipäätään ole samanlaisia ongelmia ilmanlaadussa kuin tiheämmin asutussa Keski-Euroopassa, eli pienehköt erot autojen muissa päästöissä eivät vaikuta käytännössä lainkaan. Meillä suurimman ongelman muodostaa keväinen katupöly, jonka syntyyn vaikuttavat täysin muut tekijät kuin pakokaasu.

Kyllä lisää koska itse ja

Kyllä lisää koska itse ja Kamuxin tuomat autot ovat vanhoja saastuttavia autoja.

Ei 3-5 vuotias auto ole

Ei 3-5 vuotias auto ole mikään erityisen saastuttava verrattuna täysin uuteen vastaavaan. Ei normaaleilla suomalaisilla ole vielä vuosikausiin varaa sähköautoihin tai lataushybrideihin.

No eipä ole ensimmäinen kerta

No eipä ole ensimmäinen kerta tässä 2-3 vuoden sisällä kun Kesko tekee sen taas!! Useita satoja ellei jopa tuhansia myyjiä sai lopputili lapun käteen kun Kesko osti Suomen lähikaupan ja sulki 250-300 myymälää :(

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat