Ruoka

Haluatko vähentää sokeria? Aloita hellästi – voit yllättyä vaikutuksista

Jos on tottunut syömään jotain makeaa koko ajan, voi sokerin vähentäminen tuntua vaikealta. Vaihda napostelu terveellisempään vaihtoehtoon, parin viikon päästä helpottaa jo.

Mervi Pasanen

Onko tullut mieleen kokeilla, voitko olla ilman makeisia tai muita paljon sokeria sisältäviä ruokia? Sokeripaasto ennen joulun makeisvuoria voi olla paikallaan – tai ainakin sitten joulun jälkeen. Sokerin vähentämisestä on huomattavia etuja omalle hyvinvoinnille.

Tutkimusten mukaan esimerkiksi säännöllisesti sokerilimuja ja muita sokerilla makeutettuja juomia juovat ovat suurentuneessa vaarassa sairastua aikuistyypin diabetekseen, metaboliseen oireyhtymään sekä korkeaan verenpaineeseen, Duodecim kertoo.

Metabolisen oireyhtymän ja korkean verenpaineen riski on suuri, jos sokerilla makeutettu juoma hulahtaa alas joka päivä. Diabetesriski kasvaa jo muutamassa viikossa.

Sokeri yhdistetään myös ylipainoon ja etenkin vyötärölihavuuteen, joka puolestaan on yhteydessä moniin sairauksiin.

 

Sokerin välttely on vaikeaa, jos haluaa nipistää sen määrän ruokavaliossa mahdollisimman pieneksi. Vaikeaa henkisesti mutta myös valintojen kannalta, koska nykyisin sokeria tuntuu olevan aivan kaikkialla.

Jo käynti ruokakaupassa on kävelyä kiusausten keskellä. Etenkin näin joulun lähestyessä, sillä edessä on vuoden suurin makeissesonki.

Jos onnistut, saatat huomata olosi virkistyneen, koska jatkuvat energiapiikit jäävät pois, ja painokin saattaa pudota, kunhan et korvaa sokeria jollain muulla ruualla.

 

Sokeria ei tarvitse jättää kokonaan. Pienikin vähennys tuo paljon hyötyjä. Yksi keino on vaihtaa paljon sokeria sisältävät ruoka-aineet vähemmän sokeria sisältäviin.

Mielenlujuutta tarvitaan. Sokerin nauttimisesta tulee mielihyvää, mutta se kestää vain hetken. Lisää saa vain nauttimalla enemmän sokeria. Kierre on valmis, ja ihminen voi kokea olevansa jopa sokerista riippuvainen. Jotkut kuvaavat sitä samanlaiseksi riippuvuudeksi kuin huumeiden aiheuttama, mutta näin asia ei tutkimusten mukaan ole. Esimerkiksi ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan sokeri ei aiheuta fysiologista riippuvuutta, mutta siihen voi muuten tulla riippuvuussuhde.

Sokerista pääsee eroon. Älä syöksy päätä pahkaa nollalinjalle, vaan ole hellän armollinen itsellesi. Yleinen neuvo on, ettei sokerista kannata tehdä kiellettyä vihollista. Sitä voi pitää asiana, jota ihminen ei tarvitse ihan niin paljon kuin sitä nyt tuputetaan.

 

4307445-n.jpg

Aloita sokerin vähentäminen vaikkapa karkista. Siinä voi olla yllättävän paljon sokeria. Kuva: Mirja Hussain

 

Aloita välttely näistä:

 

1. Makeiset

Kaikenlaisen karkin syöminen on etenkin aikuisten naisten tapa. Syyt karkin syömiseen löytyvät aina. Omaksi iloksi, aterian korvikkeena ja lääkkeeksi suruun. Tai koska tekee niin hirveästi mieli jotain makeaa.

Karkkitiskin houkutuksista suklaa on lisäksi kovien rasvojen lähde. Tosin pala tummaa suklaata voi tehdä myös hyvää. Jos on pakko saada suklaata, valitse pienempi levy ja osta määrän sijaan laatua.

Makeanhimoa voi hillitä syömällä hedelmiä, mutta nekin sisältävät sokeria. Jotkut pystyvät vaihtamaan nekin porkkanaan. Onnittelut heille siitä.

 

2. Tuoremehut ja virvoitusjuomat

Appelsiinimehussa on yllättävän paljon sokeria, limuista puhumattakaan. Jopa maustetuissa kivennäisvesissä on sokeria, toki vähemmän kuin limussa.

Etenkin pikaruoan kanssa tarjotaan usein suuria määriä virvoitusjuomaa. Kolamukillinen pikahampurilaisen kanssa nostaa aterian sisältämää energiamäärää huomattavasti. Vaihtaminen veteen käy itsekurin harjoittelusta, mutta kroppa kiittää.

 

3. Leivonnaiset

Osa ihmisistä ei kerta kaikkiaan voi elää ilman kahvipullaa. Tuore korvapuusti, voisilmäpulla tai pala kakkua piristää iltapäivällä. Pikku kahvittelun jälkeen jaksaa taas tehdä hommiakin, kun aivot ovat saaneet energiaa sokerin muodossa.

Kyllä, hetken aikaa. Jos et usko, miten paljon sokeria syöt kahvipullana, leivo itse niin näet.

Itse leipomalla voit myös vaikuttaa asiaan ja löytää omaan makuun sopivat vähäsokeriset reseptit.

Jos juot paljon kahvia ja teetä, saatat siinäkin syödä sokeria isoja määriä huomaamatta. Jos joka kupilliseen menee pari lusikallista, kymmenestä kupillisesta kertyy jo sievä keko.

Ratkaisu on helppo: vähemmän sokeria kuppiin. Makuun tottuu kyllä.

 

4. Hedelmät

Moni kokeilee sokerihulluuden korvaamista kuivatuilla hedelmillä. Siinä leikissä voi päätyä ojasta allikoon, sillä kuivatuissa hedelmissä on myös sokeria. Tiivistyneenä jopa, kun puhutaan energiatiheydestä.

Jos pitää valita karkin tai taateleiden välillä, valitse taatelit. Niissä on vatsalle hyvää tekeviä kuituja ja sokeri luonnollisessa muodossa, toisin kuin irtokarkeissa. Kun haluat korvata kuivatut hedelmät, syö hedelmät tuoreina.

 

5. Muut piilotetut sokerit

Sokeria on nykyisin yllättävissäkin paikoissa. Jopa makkarassa oleva maltodekstriini on yhden sortin sokeria eli hiilihydraattia.

Sokeria on myös maustetuissa maitotaloustuotteissa, kuten jogurteissa ja maustetuissa rahkoissa.

 

Kirjoittaja: Mervi Pasanen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Savua, suolaa, sokeria – Ihminen keksi säilömisen tuhansia vuosia sitten – Nykyisin sitä tehdään etupäässä huvin vuoksi3.11.2019 08.30
Ruokavaliohuolet rassaavat suomalaisia – näin isot ovat erot muihin pohjoismaihin1.5.2019 19.10

Kommentit (4)

Kommentit

MooXi.net - loistava projekti

MooXi.net - loistava projekti aikuisille, jotka haluavat löytää sukupuolen

MooXi.net - loistava projekti

MooXi.net - loistava projekti aikuisille, jotka haluavat löytää sukupuolen

MooXi.net - loistava projekti

MooXi.net - loistava projekti aikuisille, jotka haluavat löytää sukupuolen

MooXi.net - loistava projekti

MooXi.net - loistava projekti aikuisille, jotka haluavat löytää sukupuolen

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat