Kolumni: Seinäjoen Kaupunkikeskusta Oy

Johannes Karhu, Kiinteistöpäällikkö , yrittäjä

Yrittäjyyden ykköskaupungissa on oltu aina rohkeita. Miksei täällä voitaisi siis ratkaista koko Suomea vaivaavaa keskustojen autioitumista. Keskustelua keskustan hiljenemisestä käydään usein pintatasolla, vaikka keskusta-alueiden ongelmia ymmärtääkseen on palattava perusasioiden äärelle. Miksi meillä ylipäätään on keskusta?

Keskustat ovat alun perin kehittyneet ihmisten luontaisesta tarpeesta käydä kauppaa ja tavata toisiaan. Yhteiskunnalle on ollut tarkoituksenmukaista keskittää kaikki kauppa samaan paikkaan. Kaupungit ovat rakentuneet keskustojen ympärille, ja tämä on ollut toimiva toimintamalli sukupolvien ajan.

Keskustojen alamäki alkoi, kun joku keksi kaupallistaa keskustan ajatuksen ja loi hypermarketit. Idea on ollut yksinkertaisuudessaan nerokas. Rakennetaan iso halli keskustan ulkopuolelle ja tarjotaan kaikki se, miksi ihmiset ovat alun perin keskustan muodostaneet. Hypermarketit ovat kapitalismin huippukeksintöjä. On pystytty luomaan bisnes ihmisten luontaisesta toimintamallista.

Miksi hypermarketit ovat sitten syrjäyttäneet keskustat? Suurin ero keskustoihin nähden on niiden keskitetty päätäntävalta. Niiden koko liiketoiminnan tarkoitus on saada toimijoita markettiin, mikä ohjaa niiden jokaista liikettä. Tilat suunnitellaan ja rakennetaan siten, että vierekkäiset toimijat tukevat toisiaan. Hypermarkettia kehitetään kokonaisuutena ja päätöksiä pystytään tekemään nopeasti. Keskustoissa tätä mahdollisuutta ei ole koskaan ollut, koska keskustojen omistajuus on luontaisesti hajautunut. Erilaisia palveluita on syntynyt sinne tänne vuosien aikana ilman, että kukaan on pystynyt suunnittelemaan. Keskustat ovat syntyneet ihmisten luontaisesta toiminnasta, kun taas hypermarketit liiketoiminnasta. Kun luontainen toiminta ja liiketoiminta laitetaan kilpailemaan, voittaa liiketoiminta. Joka kerta.

Seinäjoen tulisikin yrittää nyt ensimmäisenä jotain aivan uutta. Keskustan kaikki liiketilat tulisi yhtiöittää saman yhtiön alle, jonka omistajuus jakautuisi kaikkien keskustan liiketilojen omistajien kesken. Tämä yksi yhtiö pystyisi kehittämään ja johtamaan keskustaa kuin hypermarkettia. Jos keskustaan halutaan elinvoimaa, on hyödynnettävä hypermarkettien luomia oppeja. Yhtiö hallinnoisi koko kaupunkikeskustaa ja pystyisi siten kehittämään keskustaa suunnitelmallisesti kortteli kerrallaan. Näin pystyttäisiin luomaan selkeitä palvelukokonaisuuksia ja oleskelualueita ihmisten ehdoilla, ei sen mukaan, kuka sattuu minkäkin liiketilan omistamaan.

Yksittäiset isot sekä pienet keskustan liiketoimijat tekevät jo nyt todella hyvää työtä, mutta ihan liian moni liiketilan omistaja istuu kädet taskuissa ja voivottelee. Keskustan kehittymiseksi on saatava kaikki kiinteistönomistajat mukaan puhaltamaan yhteen hiileen. On oltava radikaali ja rohkea. On yritettävä vielä kerran.

Johannes Karhu, yrittäjä

Kommentoi