Kolumni: Seinäjoki - Maaseudun pääkaupunki

Seinäjoella on ollut käynnissä usean vuoden ajan menestyksekäs markkinointikampanja Avaruuden pääkaupunkina. Tämä kampanja on tuonut Seinäjoelle huomiota kansainvälisissä medioissa ja sitä on arvostettu sen leikkisän otteen ansiosta. Avaruuden pääkaupunki -teema on toiminut hyvin 2010-luvun lopun dynaamisessa maailmassa. Avaruuden pääkaupunki -teemalla Seinäjokea on nostatettu osaksi Suomen suuria kaupunkeja.

Korona-aika kuitenkin muutti ihmisten suhtautumista asumiseen ja elämiseen. Kun pandemia pakotti ihmiset lukkiutumaan kotiin, lähielinympäristöä alettiin arvostaa entistä enemmän. Enää kaupunkiasuminen ei välttämättä tuntunutkaan houkuttelevimmalta vaihtoehdolta. Lähiympäristön viihtyisyys ja luonto nousivat tärkeiksi asuinkuntaa valittaessa.

Seinäjoen tulisi tunnistaa tämä vallitseva megatrendi ja julistautua Maaseudun pääkaupungiksi. Seinäjoki on vuosien ajan pyrkinyt Suomen suurimpien kaupunkien joukkoon ottamalla mallia isommilta kaupungeilta ja peilaamalla niiden tekemisiä. Mitä jos vaihdettaisiinkin täysin näkökulmaa, eikä pyrittäisikään olemaan Tampere tai Helsinki pienoiskoossa, vaan Suonenjoki isossa mittakaavassa. Oltaisiin ylpeästi Suomen suurin maaseutukaupunki.

Maaseudun pääkaupunkina pystyisimme tarjoamaan maaseutumaista elämää hyvien liikenneyhteyksien päässä Ruuhka-Suomesta. Kaavoituksessa voisimme Maaseudun pääkaupunkina panostaa keskustan laitamilla kerrostalojen sijaan laajoihin pientalo- ja rivitaloalueisiin. Luotaisiin maaseutukonsepti, josta olisi hyvät kulkuyhteydet kaikkialle Suomeen.

Maaseudun pääkaupunkina nostaisimme tärkeään rooliin luonnon, puistot ja latomeren. Nämä ovat kaupunkimme luonnollinen voimavara, jonka välillä unohdamme. Tarjoaisimme asukkaillemme ja matkailijoille jotain sellaista, mitä ei ole missään muualla kuin Maaseudun pääkaupungissa: tilaa hengittää, katsella ympärilleen sekä kuunnella omia ajatuksiaan yhä kiihtyvämmän maailman keskellä.

Markkinoinnissa kannattaa pelata niillä pelimerkeillä mitä on. Toivottavasti osaamme käyttää omat merkkimme tulevaisuudessakin hyvin.

Johannes Karhu

KTM

Kiinteistöpäällikkö

Kommentoi