Joko nyt nelikaistainen tie Seinäjoen ja Lapuan välille? – Etelä-Pohjanmaan liitto uskoo, että mahdollisuus on realistinen

Nopeusrajoituksissa siirrytään kesänopeuksiin tällä viikolla. Kuvituskuva. Riina Haapala

Riina Haapala

Etelä-Pohjanmaan liiton teettämän selvityksen mukaan valtatie 19:lle tarvittaisiin Seinäjoen ja Lapuan välille neljä kaistaa koko matkalle. Tarve olisi selvityksen mukaan pikainen.

Liitto luovutti selvityksen perjantaina liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (sd.). Taustalla on viimevuotinen tapaaminen silloisen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) ja elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.). Tuolloin sovittiin lisäselvityksestä tien merkityksestä elinkeinoelämälle.

WSP Finland Oy:n tekemässä selvityksessä on kysytty muun muassa Atrian ja kuljetusalan yritysten näkemyksiä.

Mutta kuinka realistista on saada tie nelikaistaiseksi?

– Kun katsoo liikennemäärää ja kehitystä ja kasvua, niin tavoite on realistinen, sanoo Etelä-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Antti Saartenoja

Selvityksen mukaan vilkkaimmalla mittauspisteellä Nurmossa kulkee 14 500 ajoneuvoa arkivuorokaudessa. Toiseksi vilkkaimmalla mittauspisteellä Lapualla ajoneuvoja mitattiin arkivuorokaudessa reilu 11 000.

– Kaikki väylät tuolla määrällä on pakko jollain aikataululla muuttaa nelikaitaiseksi, Saartenoja sanoo.

– Tämä kuuluu pääväyläasetuksen mukaisiin pääväyliin. Ennemmin tai myöhemmin pitää nelikaistaiseksi tehdä.

Se, mikä aikataulu tulee loppujen lopuksi olemaan, on vielä arvoitus. Kysymys on myös rahasta.

– Rahaahan ei koskaan tunnu olevan, mutta ykkösvaiheen hintalappu on sellainen, että esimerkiksi valtion lisätalousarviosta olisi mahdollista saada rahoitusta, jos poliittista tahtoa löytyy.

Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluvat Jouttikallion ja Hipin ohituskaistat sekä Atrian parannettu eritasoliittymä. Näistä erityisen ongelmallinen on Saartenojan mukaan Atrian liittymä.

– Siinä ei ole mitään kiihdytyskaistaa ja rekat joutuvat odottamaan jopa 20 minuuttia liikennevirtaan pääsyä, Saartenoja muistuttaa.

Seinäjoen kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina asemakaavamuutoksen, jonka perusteella Atrian liittymästä voidaan rakentaa parempi.

Selvityksen mukaan Seinäjoen ja Lapuan välinen tieosuus on vaarallinen. Selvityksessä todetaan, että onnettomuustiheys ja liikennekuolemien määrä tiekilometriä kohden ovat valtakunnallisesti suuria. Viimeksi tammikuussa tiellä sattui onnettomuus, jossa kuoli kaksi ihmistä.

Ensimmäisen vaiheen kustannuksiksi on selvityksessä arvioitu 14,3 miljoonaa euroa. Koko välin kaksikaistaiseksi muuttaminen maksaisi 44,4 miljoonaa euroa.

– Tämän hallituskauden aikana pitäisi ratkaisuja saada. Kovasti töitä yritetään sen eteen tehdä.

Kommentoi