Lätkäfinaali vei Linnan juhlilta tilastoykkösen paikan – tässä ovat viime vuoden suosituimmat televisio-ohjelmat

Tv-katselun tilastokärki meni viime vuonna uusiksi. Vuoden katsotuin lähetys oli Suomi–Kanada-jääkiekkofinaali, tiedottaa Finnapanel.

MTV:n lähettämää MM-kiekkofinaalia katsoi kaikkiaan 2 710 000 katsojaa. Ottelu ohitti perinteisen listaykkösen eli TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton, joka keräsi ruudun ääreen 2 485 000 katsojaa.

Samana päivänä lähetetty Yle Uutiset oli viime vuoden kolmanneksi katsotuin 2 484 000 katsojalla.

Uutta oli myös se, että lasten- ja luonto-ohjelmat nousivat ensi kertaa 20 suosituimman ohjelman joukkoon.

Yhteensä suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia ja 42 minuuttia vuorokaudessa.

Ylen kanavat keräsivät suomalaisten katseluajasta yhteensä 43,5 prosenttia, MTV:n kanavat 23,3 prosenttia, Sanoman kanavat (ent. Nelonen Media) 15 prosenttia ja Discovery Finland yhdeksän prosenttia.

Finnpanel huomauttaa, että televisiota käytetään perinteisen lineaarisen tv:n lisäksi myös striimaus- ja suoratoistopalveluiden sekä dvd- ja blueray-katseluun ja pelaamiseen.

Finnpanel mittasi nyt ensimmäistä kertaa myös Netflixin katselua kotiverkossa.

Kotimaisten tv-yhtiöiden netti-tv-palvelut lisäävät Finnpanelin mukaan 32 prosenttia 15–24-vuotiaiden television katseluaikaan. Online-katselusta 38 prosenttia on tv-ruudulta, 36 prosenttia älypuhelimelta tai tabletilta ja 27 prosenttia tietokoneelta.

Nuorten ohella muutkin ikäluokat alkavat arvostaa yhä enemmän aikatauluista riippumatonta katselua sekä omien mieltymysten mukaisia sisältöjä, Finnapanel arvioi.

MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin kommentoi tilastoa toteamalla, että ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi, kun fanit löytävät suosikkisarjat ensin suoratoistopalveluista, laaja yleisö tv-kanavilta ja mattimyöhäiset jälleen suoratoistopalveluista.

– Nuoriso tavoitettiin syksyllä tutkituista ilmaisista palveluista parhaiten MTV:n kautta. Suosittuja sarjoja olivat Salatut elämät, Rantabaari ja Love Island Suomi. Salatut elämät spin-offeineen oli suosituin sarja, jota käynnistettiin MTV- ja C More -palveluissa yli 50 miljoonaa kertaa, Mecklin kertoo Finnpanelin tiedotteessa.

Ylen julkaisupäällikkö Petri Jauhianen puolestaan toteaa, että Ylen satsaus kotimaiseen laatudraamaan näkyi esimerkiksi M/S Romanticin ja Sorjosen jättimenestyksinä.

– Uusi pohjoismainen yhteistyö toi kanaville ja Areenaan lisää huippusarjoja, muun muassa kohutun norjalaisen EXITin. Ylen kanavilla naisten huippu-urheilun näkyvyys ja kevään eduskuntavaalien toteutus keräsivät kiitosta, Petri Jauhiainen summaa tiedotteessa.

Sanoma Media Finlandin Audience Insight Strategist Tina Åström kertoo, että yhtiön esittämiä reality-tv-ohjelmia kulutetaan ahkerasti online-tv:ssä.

– Esimerkiksi Temptation Island Suomen katselusta yli puolet on tullut Ruudusta. Television suorat lähetykset keräsivät katsojia televisioruudun ääreen. Legendaarinen Suomi–Liechtenstein-ottelu saavutti Nelosen kaikkien aikojen katsojaennätyksen mieskohderyhmässä, Åström kertoo tiedotteessa.