Haluatko vähentää sokeria? Aloita hellästi – voit yllättyä vaikutuksista

toimitus

Onko tullut mieleen kokeilla, voitko olla ilman makeisia tai muita paljon sokeria sisältäviä ruokia? Sokeripaasto ennen joulun makeisvuoria voi olla paikallaan – tai ainakin sitten joulun jälkeen. Sokerin vähentämisestä on huomattavia etuja omalle hyvinvoinnille.

Tutkimusten mukaan esimerkiksi säännöllisesti sokerilimuja ja muita sokerilla makeutettuja juomia juovat ovat suurentuneessa vaarassa sairastua aikuistyypin diabetekseen, metaboliseen oireyhtymään sekä korkeaan verenpaineeseen, Duodecim kertoo.

Metabolisen oireyhtymän ja korkean verenpaineen riski on suuri, jos sokerilla makeutettu juoma hulahtaa alas joka päivä. Diabetesriski kasvaa jo muutamassa viikossa.

Sokeri yhdistetään myös ylipainoon ja etenkin vyötärölihavuuteen, joka puolestaan on yhteydessä moniin sairauksiin.

Sokerin välttely on vaikeaa, jos haluaa nipistää sen määrän ruokavaliossa mahdollisimman pieneksi. Vaikeaa henkisesti mutta myös valintojen kannalta, koska nykyisin sokeria tuntuu olevan aivan kaikkialla.

Jo käynti ruokakaupassa on kävelyä kiusausten keskellä. Etenkin näin joulun lähestyessä, sillä edessä on vuoden suurin makeissesonki.

Jos onnistut, saatat huomata olosi virkistyneen, koska jatkuvat energiapiikit jäävät pois, ja painokin saattaa pudota, kunhan et korvaa sokeria jollain muulla ruualla.

Sokeria ei tarvitse jättää kokonaan. Pienikin vähennys tuo paljon hyötyjä. Yksi keino on vaihtaa paljon sokeria sisältävät ruoka-aineet vähemmän sokeria sisältäviin.

Mielenlujuutta tarvitaan. Sokerin nauttimisesta tulee mielihyvää, mutta se kestää vain hetken. Lisää saa vain nauttimalla enemmän sokeria. Kierre on valmis, ja ihminen voi kokea olevansa jopa sokerista riippuvainen. Jotkut kuvaavat sitä samanlaiseksi riippuvuudeksi kuin huumeiden aiheuttama, mutta näin asia ei tutkimusten mukaan ole. Esimerkiksi ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan sokeri ei aiheuta fysiologista riippuvuutta, mutta siihen voi muuten tulla riippuvuussuhde.

Sokerista pääsee eroon. Älä syöksy päätä pahkaa nollalinjalle, vaan ole hellän armollinen itsellesi. Yleinen neuvo on, ettei sokerista kannata tehdä kiellettyä vihollista. Sitä voi pitää asiana, jota ihminen ei tarvitse ihan niin paljon kuin sitä nyt tuputetaan.

Aloita sokerin vähentäminen vaikkapa karkista. Siinä voi olla yllättävän paljon sokeria. Kuva: Mirja Hussain Mirja Hussain

Aloita välttely näistä:

1. Makeiset

Kaikenlaisen karkin syöminen on etenkin aikuisten naisten tapa. Syyt karkin syömiseen löytyvät aina. Omaksi iloksi, aterian korvikkeena ja lääkkeeksi suruun. Tai koska tekee niin hirveästi mieli jotain makeaa.

Karkkitiskin houkutuksista suklaa on lisäksi kovien rasvojen lähde. Tosin pala tummaa suklaata voi tehdä myös hyvää. Jos on pakko saada suklaata, valitse pienempi levy ja osta määrän sijaan laatua.

Makeanhimoa voi hillitä syömällä hedelmiä, mutta nekin sisältävät sokeria. Jotkut pystyvät vaihtamaan nekin porkkanaan. Onnittelut heille siitä.

2. Tuoremehut ja virvoitusjuomat

Appelsiinimehussa on yllättävän paljon sokeria, limuista puhumattakaan. Jopa maustetuissa kivennäisvesissä on sokeria, toki vähemmän kuin limussa.

Etenkin pikaruoan kanssa tarjotaan usein suuria määriä virvoitusjuomaa. Kolamukillinen pikahampurilaisen kanssa nostaa aterian sisältämää energiamäärää huomattavasti. Vaihtaminen veteen käy itsekurin harjoittelusta, mutta kroppa kiittää.

3. Leivonnaiset

Osa ihmisistä ei kerta kaikkiaan voi elää ilman kahvipullaa. Tuore korvapuusti, voisilmäpulla tai pala kakkua piristää iltapäivällä. Pikku kahvittelun jälkeen jaksaa taas tehdä hommiakin, kun aivot ovat saaneet energiaa sokerin muodossa.

Kyllä, hetken aikaa. Jos et usko, miten paljon sokeria syöt kahvipullana, leivo itse niin näet.

Itse leipomalla voit myös vaikuttaa asiaan ja löytää omaan makuun sopivat vähäsokeriset reseptit.

Jos juot paljon kahvia ja teetä, saatat siinäkin syödä sokeria isoja määriä huomaamatta. Jos joka kupilliseen menee pari lusikallista, kymmenestä kupillisesta kertyy jo sievä keko.

Ratkaisu on helppo: vähemmän sokeria kuppiin. Makuun tottuu kyllä.

4. Hedelmät

Moni kokeilee sokerihulluuden korvaamista kuivatuilla hedelmillä. Siinä leikissä voi päätyä ojasta allikoon, sillä kuivatuissa hedelmissä on myös sokeria. Tiivistyneenä jopa, kun puhutaan energiatiheydestä.

Jos pitää valita karkin tai taateleiden välillä, valitse taatelit. Niissä on vatsalle hyvää tekeviä kuituja ja sokeri luonnollisessa muodossa, toisin kuin irtokarkeissa. Kun haluat korvata kuivatut hedelmät, syö hedelmät tuoreina.

5. Muut piilotetut sokerit

Sokeria on nykyisin yllättävissäkin paikoissa. Jopa makkarassa oleva maltodekstriini on yhden sortin sokeria eli hiilihydraattia.

Sokeria on myös maustetuissa maitotaloustuotteissa, kuten jogurteissa ja maustetuissa rahkoissa.

Kirjoittaja: Mervi Pasanen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Seinäjoen Sanomat jää ilmestymistauolle
  2. Kuinka sinä uskalsit? – seinäjokelainen Päivi vaihtoi alaa ja perusti oman yrityksen viisikymppisenä eikä ole katunut päivääkään
  3. Suunnistuskausi alkaa Seinäjoella omatoimisesti
  4. Seinäjoen seurakunnan jumalanpalvelukset ottivat digiloikan – virtuaalilähetykset suositumpia kuin perinteiset
  5. Astetta hauskempaa ulkoilua – kokosimme vinkkejä Seinäjoelta
  6. Ideaparkin Citymarket ja Huhtala Logistics aloittavat yhteistyön – kuljettavat ostokset ilmaiseksi riskiryhmille
  7. Seinäjoelle tulossa kaupunkipyörät – 50 pyörää, 14 pysäkkiä
  8. Koronan seuraus: Rikollisuus vähentynyt Pohjanmaalla, mutta petosyritykset ja kotihälytykset lisääntyneet
  9. Seinäjoki alkaa jakaa kouluruokaa etäopetuksessa oleville oppilaille – annoksia jaetaan yli 1600
  10. Tuju-panimo sopeutuu – Harapaisissa toimivan pienpanimon tynnyriolut lorotetaan nyt käsipelillä pulloihin ja myydään panimomyymälässä
  11. Jäitkö työttömäski ja haluaisit opiskella? – SeAMK luopuu avoimen ammattikorkeakoulun opintomaksuista osittain
  12. Seinäjoen kaupunki soittaa yli 5000 ikäihmiselle – soittokierros alkaa yli 85-vuotiaista
  13. Limu ja lihis vaihtuivat kunnon lounaaseeen ja kalenteriin raivattiin tilaa liikunnalle - seinäjokelaisyrittäjä oppi nauttimaan liikkumisesta: "En olisi uskonut, että viikon paras hetki on jumppa"
  14. Asuntosijoittaja kaipasi helposti ostettavaa palvelua – kun sitä ei ollut, seinäjokelainen Jussi Takala perusti yrityksen itse
  15. Tässä on Seinäjoen Hyvä asiakaspalvelija 2020

Näytä lisää