Tässä on vuoden 2019 digitaalinen eteläpohjalaisyritys: "Yrityksemme liikevaihto on riippuvainen sosiaalisesta mediasta"

Emma's & Mama's palkittiin vuoden digitaalisena eteläpohjalaisyrityksenä. Arkistokuva. Timo Aalto

toimitus

Vuoden 2019 digitaalisena eteläpohjalaisyrityksenä on palkittu Emmas Shop Oy, joka toimii nimellä Emma's & Mama's. Palkinnon myöntää Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin ICT-valiokunta. Palkinto jaettiin nyt viidettä kertaa. Tarkoituksena on nostaa esille hyviä esimerkkejä yrityksistä, jotka hyödyntävät ICT-ratkaisuja ja digitalisaatiota omassa toiminnassaan.

Emma's & Mama's on perustettu vuonna 2015. Sillä on sekä verkkokauppa että kivijalkamyymälä. Yritys on alusta asti vahvasti hyödyntänyt sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Jo perustaessaan yritystä, omistajana ja toimitusjohtajana toimiva Emma Varis päätti noudattaa kuulemaansa neuvoa, jossa kerrottiin halvimman markkinointi keinon olevan tehdä itsestään ilmiö sosiaalisessa mediassa. Ja näin yritys on tehnytkin: yrityksellä on yli 40 000 seuraajaa Facebookissa, Instagramissa lähes 6000.

Varis hyödyntää markkinoinnissaan myös neljää somelähettilästä. Yritys käyttää verkkokaupasta saamaansa dataa kohdennetussa digitaalisessa markkinoinnissa. Digitaalinen markkinointi on yrityksen liikevaihdon kannalta elintärkeää. Oikeanlaiset ulkoistukset, toimintamallit sekä digitaaliset työkalut mahdollistavat logistiikan ja varastoinnin toimimisen Turusta, kaupan pyörittämisen Seinäjoelta. Ilman digitaalisia välineitä nämä ulkoistukset eivät olisi olleet mahdollisia eikä liiketoiminta olisi voinut kasvaa.

– Yrityksemme liikevaihto on riippuvainen sosiaalisesta mediasta ja käytämme monipuolisesti digitaalisia markkinointitapoja. Ulkoistimme verkkokauppamme logistiikan jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja sen ansiosta resurssimme skaalautuvat tarpeemme mukaan joustavasti sesonkiemme mukaan. Myös hankkimalla hyvät yhteistyökumppanit niin taloushallintoon, henkilöstöhallintoon ja verkkokauppaan olemme saaneet käyttöömme modernit työvälineet ja ohjelmat sekä osaamisen. Digitalisaatio on minulle koko ajan oppimatka ja esimerkiksi perinteisestä paperikalenterista en halua luopua. Tänä vuonna kaikki myymäläämme Joulupukin kirjeen tuoneet lapset saavat personoidun vastauskirjeen tontulta. Tämäkin voidaan toteuttaa hyödyntämällä automaatiota, vaikka puhutaankin hyvin perinteisestä viestintäkanavasta, kertoo yrittäjä Emma Varis tiedotteessa.

Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin ICT-valiokunnan varapuheenjohtajan, Elisa Oyj:n myyntijohtaja Tomi Kohtasen mukaan valiokunta sai tänä vuonna useita erittäin hyviä ehdotuksia palkittavaksi. Emma’s & Mama’s:n nostettiin ehdokkaiden joukosta Vuoden digitaaliseksi eteläpohjalaisyritykseksi, koska yritys on alusta alkaen hyödyntänyt digitaalisia työkaluja liiketoiminnan kehittämisessä sekä jakaa oppejaan muun muassa digitaalisen markkinoinnin osalta työharjoittelijoille sekä käy kouluttamassa ja jakamassa oppejaan eri oppilaitoksissa Etelä-Pohjanmaan alueella. Kohtasen mukaan Emma’s Shop Oy toimii myös hyvänä esimerkkinä kuinka pienestä lifestyle-myymälästä Etelä-Pohjanmaalta voi nousta valtakunnalliseksi, miljoona euroa liikevaihtoa tekeväksi kasvuyritykseksi kaupan alalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu