"Suomalainen voittaa aina" on tuttu mainoshokema – Viranomainen ärähtää: Näin Veikkaus rikkoo sääntöjä ja lakia

Veikkaus on muun muassa luvannut vähentää peliautomaattien määrää. Kilpailuviranomainen vaatii nyt, että lain rikkomuksista annetaan jatkossa tuntuvia rangaistuksia. Merja Turunen

Mikko Välimaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) katsoo, että valtion pelimonopoli Veikkaus on rikkonut rahapelien markkinointia koskevia säännöksiä.

Veikkaus ei myöskään ole aina noudattanut omia markkinoinnin vastuullisuusperiaatteitaan.

– Vastuullisuusperiaatteidensa mukaan Veikkaus ei ihannoi runsasta pelaamista. Todellisuudessa markkinoinnissa on käytetty runsaasti kannustavia ja kehottavia ilmaisuja. Markkinointia tukee se, että peliautomaatteja on sijoiteltu paikkoihin, joissa ihmisiä liikkuu paljon, jolloin pelaaminen pysyy ihmisten mielessä. Pelaamismotivaatiota pidetään myös yllä korostamalla pelaamisesta saatujen rahojen käyttämistä yleishyödyllisen toiminnan rahoittamiseen ja että 'suomalainen voittaa aina', KKV arvostelee perjantaina julkaistussa tiedotteessa.

KKV esittää, että Veikkauksen pitää jatkossa mainostaa pelaamisen hallinnan välineitä vähintään yhtä paljon kuin itse pelejä.

Arpajaislain säännöksiä pitää niin ikään tarkentaa, ja Poliisihallituksen laatimat linjaukset rahapelien markkinoinnista päivittää.

Erityisenä ongelmana KKV pitää sitä, että Veikkaus on saanut Poliisihallitukselta useita huomautuksia lain rikkomuksista. EU-komission edellytys kansalliselle pelimonopolille on, että lakia noudatetaan.

EU-säädösten mukaan monopoliasemassa oleva yhtiö ei saa myöskään yllyttää ja rohkaista liiallisesti pelaamaan.

Rahapelien markkinoinnin sääntelyä on KKV:n mukaan uudistettava niin, että rahapelihaittoja voidaan vähentää.

– Rahapelien markkinointisääntelyn rikkomisesta langetettavien markkinointikieltojen ja uhkasakkojen tulisi olla nykyistä tuntuvampia. Suomessa voisi myös olla Ison-Britannian tapaan taho, joka tarkastaisi rahapelimainoksia etukäteen.

Yhtenä esimerkkinä KKV mainitsee lapset, jotka altistuvat pelimainoksille ja pelaamiselle osana omaa arkeaan. Veikkaus on sitoutunut periaatteissaan siihen, ettei lapsiin kohdisteta pelimarkkinointia.

Uusi selvitys on osa KKV:n laajempaa hanketta, jossa tarkastellaan rahapelijärjestelmän aiheuttamaa ongelmapelaamista ja muita rahapelihaitta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Seinäjoen Sanomat jää ilmestymistauolle
  2. Kuinka sinä uskalsit? – seinäjokelainen Päivi vaihtoi alaa ja perusti oman yrityksen viisikymppisenä eikä ole katunut päivääkään
  3. Suunnistuskausi alkaa Seinäjoella omatoimisesti
  4. Seinäjoen seurakunnan jumalanpalvelukset ottivat digiloikan – virtuaalilähetykset suositumpia kuin perinteiset
  5. Astetta hauskempaa ulkoilua – kokosimme vinkkejä Seinäjoelta
  6. Ideaparkin Citymarket ja Huhtala Logistics aloittavat yhteistyön – kuljettavat ostokset ilmaiseksi riskiryhmille
  7. Seinäjoelle tulossa kaupunkipyörät – 50 pyörää, 14 pysäkkiä
  8. Koronan seuraus: Rikollisuus vähentynyt Pohjanmaalla, mutta petosyritykset ja kotihälytykset lisääntyneet
  9. Seinäjoki alkaa jakaa kouluruokaa etäopetuksessa oleville oppilaille – annoksia jaetaan yli 1600
  10. Tuju-panimo sopeutuu – Harapaisissa toimivan pienpanimon tynnyriolut lorotetaan nyt käsipelillä pulloihin ja myydään panimomyymälässä
  11. Jäitkö työttömäski ja haluaisit opiskella? – SeAMK luopuu avoimen ammattikorkeakoulun opintomaksuista osittain
  12. Seinäjoen kaupunki soittaa yli 5000 ikäihmiselle – soittokierros alkaa yli 85-vuotiaista
  13. Limu ja lihis vaihtuivat kunnon lounaaseeen ja kalenteriin raivattiin tilaa liikunnalle - seinäjokelaisyrittäjä oppi nauttimaan liikkumisesta: "En olisi uskonut, että viikon paras hetki on jumppa"
  14. Asuntosijoittaja kaipasi helposti ostettavaa palvelua – kun sitä ei ollut, seinäjokelainen Jussi Takala perusti yrityksen itse
  15. Tässä on Seinäjoen Hyvä asiakaspalvelija 2020

Näytä lisää